Bijna kwart consumenten koopt namaak zonder het te weten

Bijna een kwart van de consumenten heeft wel eens een product online gekocht dat achteraf een namaakexemplaar bleek te zijn. Dat blijkt uit onderzoek van MarkMonitor.

In het onderzoek werden de koopgewoonten van 3.450 consumenten uit 9 landen geanalyseerd, om de mening over namaakartikelen en online veiligheid in beeld brengen.

Uit het onderzoek bleek dat consumenten 34 procent van al hun aankopen online doet en dat dit tijdens de feestdagen met nog eens 15 procent toeneemt. Met kerst in het vooruitzicht wordt het risico op het kopen van imitatieproducten groter voor consumenten. Ook het risico om in aanraking te komen met websites die vervalsingen aanbieden neemt toe.

Mark Frost, CEO van MarkMonitor, laat weten: “Nu kerst dichterbij komt is het cruciaal dat consumenten opletten dat zij niet onbewust een namaakexemplaar kopen wanneer ze op zoek gaan naar online koopjes. Door de professionaliteit van websites wordt het steeds moeilijker om te bepalen of een website en het product echt is.”

Het onderzoek liet zien dat 70 procent van de respondenten geen namaakproduct zou kopen, waarvan 64 procent liet weten alleen het echte product te willen. Bijna de helft (48 procent) van de mensen die deelnamen aan het onderzoek vindt het verkeerd om een imitatieproduct te kopen.

MarkMonitor deed ook onderzoek naar hoe veilig consumenten zich online voelen. Hieruit bleek dat 64 procent van de respondenten zich hier zorgen over maakt. Een kwart weet ook niet hoe ze kunnen achterhalen of een website echt is. MarkMonitor wil hiermee laten zien dat het voor websites belangrijk is om klanten te verzekeren dat ze veilig zijn.

Landen die deelnamen aan het onderzoek waren: het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Denemarken, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje, Zweden en de Verenigde Staten.

Beeld: MarkMonitor

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN