Binnenkijken: Ami Paris opent eerste Belgische winkel
Het Franse premiummerk Ami Paris opende op zeven november zijn eerste flagshipstore in België, in Brussel. Hiermee komt het totale aantal verkooppunten op 124.
Ami Paris, al twaalf jaar geleid door het duo Alexandre Mattiussi (creatief directeur) en Nicolas Santi-Weil (algemeen directeur), richt zich nu op Brussel. Eerder opende het merk al winkels in wereldsteden als Los Angeles, Peking, Hongkong en Tokio. Deze nieuwe opening past in een strategie die de voorkeur geeft aan eigen winkels boven wholesale. Volgens WWD heeft het merk in 2024 zijn netwerk met meer dan honderd wholesale-accounts verkleind.
De winkel, gevestigd op Grote Zavel 5 in een voormalige antiekwinkel, beslaat 190 vierkante meter. De ruimte is verdeeld in twee delen: één voor de heren- en damescollecties en één voor accessoires. Het concept sluit aan bij de andere Ami Paris-winkels en is ‘intiem, tijdloos en romantisch’. Dit om de Parijse sfeer, die kenmerkend is voor het merk, te weerspiegelen.
In een persbericht licht het merk toe dat de materialen zorgvuldig zijn geselecteerd. Ze doen denken aan de flagshipstore in de Parijse wijk Le Marais (de grootste winkel van het merk). Denk aan zachte beigetinten, accenten van eikenhout en spiegels.
Lokale en ervaringsgerichte activaties
Om de opening te vieren, investeert het merk in een smaakbeleving door een samenwerking met de lokale chocolatier Elizabeth. Van 2 tot 8 december zijn er negen chocolaatjes verkrijgbaar die geïnspireerd zijn op de esthetiek van het merk. De winkel van Elizabeth is in de stijl van Ami Paris ingericht.
Ook lokale cafés zoals Costermans Café, Café Capital, Café du Sablon en Café Janson maken deel uit van de activatie. Zij serveren koffie met Ami Paris-chocolaatjes. In sommige chocolaatjes zit een uitnodiging voor de nieuwe winkel met speciale geschenken.
Dit soort lokale samenwerkingen is niet nieuw voor het merk. Bij de opening van de flagshipstore in Le Marais werden vergelijkbare acties opgezet met lokale ondernemers, zoals een café-bistro, een bakker, een bloemist en een groenteboer. Deze ‘buurtmarketing’ helpt het merk te integreren in de lokale gemeenschap en het dagelijks leven. In plaats van te wachten tot klanten naar de winkel komen, zoekt het merk hen op op plekken die ze al bezoeken. Dit versterkt het vriendelijke en toegankelijke imago van Ami.
In 2023 bedroeg de omzet van Ami Paris meer dan 300 miljoen euro (bron: WWD). Het Franse bedrijf wordt ondersteund door het Chinese fonds HongShan Capital Group (voorheen Sequoia China) en maakt mogelijk binnenkort geen deel meer uit van hun portfolio. De verkoop van het meerderheidsbelang door de Chinese groep is echter geen ‘urgentie’, zo bevestigde Nicolas Santi-Weil, CEO van Ami Paris, in mei in een e-mail aan FashionUnited.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.