• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Bol.com bestelknop was volgens kantonrechter niet goed genoeg, mogelijk gevolgen voor andere webwinkels

Bol.com bestelknop was volgens kantonrechter niet goed genoeg, mogelijk gevolgen voor andere webwinkels

Door Eugenia Melissen Ferrer

10 aug. 2022

Retail

Beeld: Bol.com

Een uitspraak van de kantonrechter in Amsterdam kan grote gevolgen hebben voor webreus Bol.com en andere webwinkels, zo meldt het AD. Volgens de rechter voldeed de bestelknop van Bol.com niet aan de vereisten. Een consument die nog een rekening had openstaan bij de webwinkel, hoefde deze daarom niet te betalen.

De bovengenoemde consument had voor zo’n 200 euro spullen besteld, maar deze nooit geleverd gekregen. Bol.com liet de zaak voor de rechter komen, maar die heeft de vordering afgewezen en de koopovereenkomst nietig verklaard, aldus het AD. De reden: Bol.com zou niet voldoende duidelijk hebben gemaakt dat met het klikken op de bestelknop een betalingsverplichting werd aangegaan.

De rechter baseert zijn antwoorden volgens Jurist Boudewijn Kamphuijs van juridisch adviesbureau Aliter Melius op antwoorden die het Europees Hof van Justitie in april gaf na vragen van een Duitse rechtbank. Volgens het hof in Luxemburg moet op de bestelknop altijd een goed leesbare en ondubbelzinnige vermelding van de betalingsverplichting staan.

Volgens Kamphuijs kan de uitspraak in Amsterdam grote gevolgen hebben voor webwinkels. Hij zegt dat er meer webwinkels zijn die zich met hun bestelknop niet houden aan de wettelijke verplichtingen. Hij raadt consumenten die een rekening hebben openstaan bij een webwinkel aan om niet gelijk het hele openstaande bedrag te betalen.

Bol.com heeft zijn bestelknop inmiddels aangepast. Nu staat er: ‘bestellen en betalen’ in plaats van: ‘bestelling afronden’. Zo moet het voor consumenten duidelijker zijn dat zij een betalingsverplichting aangaan.

Bezorging
Bol.com