• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • C&A flagshipstore Amsterdam biedt inspiratie en beleving

C&A flagshipstore Amsterdam biedt inspiratie en beleving

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|REPORTAGE

Op het nog redelijk rustige Damrak in Amsterdam valt vanochtend één pand op. Niet alleen omdat andere winkels nog gesloten zijn, maar ook door de zwarte ballonnen die voor het gebouw hangen. Twee jonge heren in pak staan voor de deur en vangen de langzaam binnendruppelende dames op, die speciaal naar het centrum van onze hoofdstad zijn afgereisd om de nieuwe C&A flagshipstore te bewonderen. FashionUnited bezocht de feestelijke opening.

Bijna anderhalf jaar is er gewerkt aan het klassieke pand aan het Damrak in Amsterdam. Het gebouw, waarin modeketen C&A al sinds begin vorige eeuw gevestigd is, is van binnen en van buiten eens goed opgefrist door eigenaar Bouwinvest en projectontwikkelaar Top Vastgoed. Naast een geheel ander interieur, is ook een nieuwe bakstenen gevel geplaatst. De 4.700 vierkante meter grote flagshipstore is flink getransformeerd en dat wordt groots gevierd. C&A heeft tijdens de officiële opening gezorgd voor muziek, hapjes, drankjes en zelfs levende paspoppen, allemaal om bezoekers een optimale C&A beleving te bieden.

Volgend jaar bestaat C&A 175 jaar. Ondanks de economische crisis is de omzet van het bedrijf afgelopen jaren licht gestegen, naar eigen zeggen door de groeiende populariteit van de webshop. Met de nieuwe flagshipstore denkt C&A verder te kunnen ontwikkelen in Nederland.

“Het is een winkel waarin je inspiratie opdoet”

Beleving en inspiratie staan volgens Paulien Straeter, communicatiespecialist bij C&A Nederland, centraal in de flagshipstore. “We hebben de winkel zo ingericht dat je hier hele outfits bij elkaar kunt zoeken. Consumenten willen tegenwoordig zoveel mogelijk inspiratie aangeboden krijgen,” vertelt Straeter aan FashionUnited. In de winkel is inderdaad genoeg inspiratie op te doen. Zo staan er overal paspoppen en is de etalage zo ingericht dat de outfits niet alleen van buitenaf, maar ook vanuit de winkel zelf te zien zijn. “We bieden hier veel verschillende stijlen aan en door zoveel inspiratie te bieden, laten we klanten precies zien hoe kledingstukken gecombineerd kunnen worden.”

De vijf verdiepingen tellende winkel is modern en strak ingericht. Er is veel gebruik gemaakt van daglicht, dat op de begane grond het beste te zien is. Dit is ook meteen de belangrijkste verdieping van het pand: hier is de damescollectie te vinden, die is verdeeld in verschillende stijlen. In de kelder kunnen jonge meiden en kinderen terecht voor kleding en op de eerste verdieping is de wat oudere collectie van C&A te vinden. De bovenste twee etages zijn voor de heren.

Naast verschillende key pieces die worden getoond op de begane grond, is hier een uniek onderdeel van de winkel te vinden: een witte lichtwaterval die boven de roltrap naar de kelder hangt. “Eigenlijk is de hele begane grond speciaal. Wanneer klanten binnenkomen, zien ze meteen het nieuwe uiterlijk van C&A. Ze komen terecht in een ruim opgezette en lichte omgeving,” aldus Straeter.

C&A flagshipstore Amsterdam: “Een hele vooruitgang”

Niet alleen Straeter is erg tevreden met het eindresultaat. Aan de reacties van verschillende bezoekers te horen, valt de nieuwe winkel ook bij hen in de smaak. “Het is zeker een hele verbetering. De winkel is heel licht en mooi opgezet, daardoor straalt het luxe uit,” vertelt Danique Hoofwijk, hoofdredactrice van Girlscene, aan FashionUnited. “Er zijn veel paspoppen, waardoor je inspiratie kunt opdoen. En iedereen heeft hier een hoekje voor zijn of haar eigen stijl.” Zo denkt ook Larissa Bruin, eigenaresse van modeblog ‘From Hats To Heels’, over de flagshipstore. “Ik vind het heel mooi dat het pand zo ruim opgezet is. Het is er echt op vooruit gegaan.” Hoofwijk vult nog aan dat klanten hier makkelijk terecht kunnen voor een hele outfit. “Er hangen hier veel verschillende stijlen, maar door alle paspoppen zie je snel wat je allemaal kunt combineren.”

Overigens zijn er niet alleen bloggers, maar ook bekende stylisten aanwezig. Zo hebben Jetteke van Lexmond en Eve Tomaszewski speciale outfits samengesteld, die worden gedragen door modellen. Zij dienen tijdens de opening als levende paspoppen.

De nieuwe winkel wordt vanmiddag om 16:00 uur officieel geopend voor het publiek. Het is niet de eerste flagshipstore van C&A. De warenhuisketen opende eerder al belevingswinkels in Düsseldorf, Madrid, Praag, Wenen en Parijs. Het bedrijf is momenteel in 21 landen wereldwijd te vinden met bijna 2.000 winkels. Er werken ruim 35.000 merken bij C&A, waarvan ongeveer 4.000 in Nederland.

C&A
Flagshipstore