De detailhandel heeft in mei 3,4 procent meer omgezet dan het jaar ervoor, dat meldt het CBS. Het verkoopvolume was in totaal 3,2 procent hoger.Non-food winkels realiseerden een omzetgroei van bijna 1 procent, zo blijkt uit het persbericht. Het volume was ruim 1 procent hoger dan een jaar eerder. Echter, kledingwinkels en winkels in schoenen en lederwaren noteerden een omzetverlies. De kledingbranche heeft in mei 2018 2,1 procent minder omgezet dan het jaar ervoor. In april noteerde het CBS voor deze categorie nog een groei van 8,4 procent. De omzet schoenen- en lederwarenwinkels daalde in mei 8,3 procent ten opzichte van een jaar eerder terwijl deze categorie in april nog een omzetgroei van 13,2 procent schreef.

Beweeg over de grafiek om meer te weten te komen.

De groeitrend zoals we die in voorgaande maanden zagen, zet voor winkels in voedings- en genotmiddelen nog steeds door. Deze categorie heeft in mei dit jaar 4,5 procent meer omgezet dan in mei 2017. Het verkoopvolume steeg met 3,5 procent. De omzetgroei is volgens het CBS volledig toe te schrijven aan de supermarkten. De omzet van de speciaalzaken bleef nagenoeg gelijk. Het verkoopvolume was bij de supermarkten hoger en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.

Online realiseerde de detailhandel wederom een omzetgroei. De online omzet lag in mei 13,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. In april was dit 23 procent. Webwinkels, met als hoofdactiviteit verkoop via internet hebben 10 procent meer omgezet. De online omzet van multi-channelwinkels groeide met ruim 19 procent.