• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • CBS: omzet detailhandel in december hoogste sinds 2008

CBS: omzet detailhandel in december hoogste sinds 2008

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

De detailhandel heeft in de maand december 3,3 procent meer omzet geboekt dan een jaar geleden. Sinds 2008 is de omzetgroei niet zo hoog geweest. Over het gehele jaar 2015 is de omzet in de detailhandel met 1,4 procent gestegen. Dat meldt het CBS.

Hoewel de prijzen op hetzelfde niveau waren als in 2014 is het volume wel met 3,4 procent gegroeid. Dat was te danken aan de samenstelling van de koopdagen: een maandag minder en een donderdag meer. Dat heeft een positief effect gehad op de omzet in de laatste maand van het jaar.

De non-foodwinkels rapporteerden 3 procent meer omzet in december, waarbij de prijzen iets hoger lagen dan een jaar eerder. Het volume groeide met 2,7 procent. November was overigens een zwakke maand; toen daalde de omzet nog met 4,5 procent. De online omzet deed het in december goed en steeg juist met 22 procent.

De omzetgroei was sinds 2008 niet zo hoog. De verkopen groeiden met 2,3 procent, waarbij de prijzen 1 procent lager waren dan vorig jaar. Zowel bij de winkels in voedings- en genotmiddelen als de non-foodwinkels nam de omzet toe. Ondanks dat er in 2015 meer is omgezet, ligt het niveau nog bijna 6 procent lager dan bij het begin van de crisis in 2008. Bij de non-foodwinkels is dit zelfs ruim 16 procent.

De branches geven in 2015 een wisselend beeld. De omzet van kledingwinkels kwam uit op ongeveer hetzelfde niveau als een jaar geleden. Bij de verkoop van kledingwinkels namen met 2 procent toe bij lagere prijzen. De omzet van winkels in huishoudelijke artikelen (5 procent), consumentenelektronica (3 procent) en doe-het-zelfwinkels (2 procent) kromp daarentegen. Woonwinkels en drogisterijen deden het het beste; met toenames van respectievelijk 7 procent en 4 procent.

De online omzet groeide in het afgelopen jaar met 20 procent. Dat is een groot verschil met 2014, toen was de omzetgroei nog 11 procent. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 23 procent. Een jaar geleden zetten webwinkels (waar verkoop via internet de hoofdactiviteit is) nog 18 procent om.

CBS