Colourful Rebel: ‘Wij zijn meer dan die Boef-trui’
bezig met laden...
Nadat ze de welbekende Boef-truien op de markt brachten, ging het hard met Frank en Bas van de Brug. Ze begonnen ooit met de blog Colourful Rebel, en voegden daar een aantal maanden later een webshop aan toe. Onlangs openden de tweelingbroers -die sprekend op elkaar lijken- de eerste Colourful Rebel-winkel aan de Van Woustraat in Amsterdam. FashionUnited sprak met medeoprichter Frank van de Brug over het succes, het uitgroeien van de blog naar onderneming en de opening van hun eerste winkel.
Gefeliciteerd! Hoe voelt het om je eigen winkel te hebben?
“Dankjewel! Heel leuk natuurlijk. We hebben zoveel positieve reacties
gehad. Het is leuk dat we iedereen nu ‘live’ in de winkel zien, in plaats
van reacties via onze website.”
Hoe gaat de verkoop in de winkel sinds de opening?
“We mogen niet klagen. Het is in de eerste tien dagen heel druk geweest. We
gaan de komende drie maanden aankijken, en als het zo goed blijft gaan,
komt er een tweede winkel bij. Misschien in Den Haag.”
Hoe is Colourful Rebel begonnen?
“We werkten eerst allebei voor Scotch & Soda. In maart 2013 zijn we
daar afzonderlijk van elkaar weggegaan. In augustus zijn we met onze blog
‘Colourful Rebel’ begonnen. De webshop kwam pas later, in mei 2014. Dat is
nog maar een dik jaar geleden. We hebben wel altijd gedroomd van een
webshop. Maar we wilden eerst een blog starten om een groter draagvlak te
creëren, zodat we later meer zouden gaan verkopen. Eigenlijk is het precies
gegaan zoals we hadden gehoopt.”
Hoe snel werd Colourful Rebel een succes?
“We begonnen als eerste met shirts, daarna kwam het Boef-shirt, gevolgd
door de Boef-trui. En dat ging goed, het was binnen no time een
sneeuwbaleffect. Dit voorjaar wilden we een outlet sale houden in een pand
ergens aan de gracht in Amsterdam, maar al snel waren er 4.000 aanmeldingen
via het Facebook-event. Dat was het eerste moment waarop wij dachten
‘tering’. Toen hebben we het event verplaatst naar de Westerunie op het
Westergasterrein en extra personeel en beveiliging geregeld. Het is
ontzettend druk geweest, mensen stonden tot aan de brug. Ze moesten 2,5 uur
wachten voor ze naar binnen konden.”
Waarom zijn jullie nu succesvol genoeg om een winkel openen?
“Omdat er zoveel vraag naar is. Ik ga niets over verkoopcijfers zeggen, maar op alle producten die we uitbrengen krijgen we megagoede reacties en dus is het vanzelfsprekend dat we in een sneltreinvaart gaan uitbreiden, zowel in de breedte als de diepte. In onze winkel kunnen we zoveel meer van onze collectie laten zien. We hebben bijvoorbeeld nu ook basics met ons logo en zwembroeken. Van de winter komt er nog meer bij.”
Hoe zien jullie jezelf: als bloggers met een succesvolle
business of als ondernemers die startten met een blog?
“Als ondernemer die ook blogt. We wisten in het begin eigenlijk helemaal
niet waar we aan begonnen, hoe het allemaal werkte met advertenties enzo.
We hadden geen idee hoe we een webshop moesten bouwen, we hebben gewoon een
YouTube-filmpje opgezocht en om ons heen gekeken. En verder gewoon gaan
doen. We hebben altijd gedaan wat we zelf leuk vonden met Colourful Rebel.
Nu pas gaan we meer plannen en nadenken over een strategieplan op lange
termijn.”
Het afgelopen jaar was er veel te doen om tegenstanders, zo
werden er haatblogs aan jullie Boef-trui gewijd. Hoe kijken jullie daarop
terug?
“Als je product populair wordt, krijg je altijd tegenstanders. In het begin
voelde het als een persoonlijke aanval, maar later weet je dat het niet
persoonlijk moet nemen. Zoals met die blog van Femke (blogster Femke
Veldman schreef over haar frustratie over de Boef-trui, red.), dan zijn wij
de eerste die lachen. Het was grappig geschreven en leuk om te lezen. En
wij hadden met de webshop een van de beste dagen ooit.”
Ook kwamen er kopieën van de Boef-trui op de markt. Hoe zit het
daarmee?
“Er was één iemand die onze trui gekopieerd heeft, en daar hebben we een
advocaat opgezet. Verder krijgen wij daar zelf niet veel van mee hoor, dat
regelt onze advocaat. Het is natuurlijk logisch dat je gekopieerd wordt als
je hot bent, maar het mag niet voor imagoschade zorgen.”
Jullie begonnen met een blog, toen kwam er een webshop en nu
een eigen winkel. Hoe verdelen jij en Bas de taken en tijd?
“Ik doe het design, samen met onze ontwerpster Marloes. Bas is vooral van
de cijfers en de voorraden, en hij zorgt ervoor dat we niet uitverkocht
raken, al is dat soms door de grote vraag nu nog wel eens het geval.
Daarnaast hebben we onze compagnon Oscar, we runnen Colourful Rebel nu met
z’n drieën. Hij is vooral goed in de onderhandelingen. We hebben alle drie
evenveel aandelen. Daarnaast hebben we nog een aantal stagiaires.”
Waar ligt nu de focus; in de winkel en/of online?
“De focus ligt nu op de collectie en de internationale expansie; zowel
online als offline.”
Jullie winkel bevindt zich aan de Van Woustraat. Waarom hebben
jullie voor deze locatie gekozen?
“De Pijp in Amsterdam is hot en hip, en de panden in de Van Woustraat wordt
de komende twee jaar flink verbouwd. Wij kenden de eigenaar van de panden
en konden hier een goede prijs voor krijgen. Binnen een middag hebben we
het besluit genomen; alles klopte.”
Wat voor concept heeft jullie winkel?
“We hebben zelf bedacht wat we leuk vonden en zo hebben we de winkel
ingericht. We hebben speciaal voor de vriendjes van onze vrouwelijke
klanten een Playstation neergezet, en er staat een koelkast met wijn, bier
en fris. De meeste klanten vinden het ‘heel tof’ als we vragen ‘zin in een
biertje?’. Op deze manier wilden we een soort huiskamergevoel creëren. We
hebben kussens op de vensterbank neergelegd, en buiten staat een bankje
zodat klanten lekker van een drankje kunnen genieten in de zon.”
Wat kan je vertellen over de collectie die nu in de winkel
hangt?
“De zomercollectie heeft veel pastelkleuren. En er zijn ook veel nieuwe
designs bijgekomen, want we zijn wel meer dan alleen die Boef-trui. Verder
zijn ook alle items zonder print verkrijgbaar, voorzien van een leren
label. Momenteel zijn we met veel nieuwe items bezig; in de winter is deze
winkel te klein!”
Wat zijn jullie plannen met de collectie?
“Voor de zomer hebben we truien met cactus- en wolkenprintjes gelanceerd,
die doen het goed. Deze winter komen er nog meer printtruien bij,
misschien met een joggingbroek, zodat je een heel joggingpak hebt. We zijn
ook bezig met hele gave bomberjacks met motoremblemen en ondergoed, en
ieder seizoen komen er nieuwe kleuren en ontwerpen bij.”
Hoe ziet de Colourful Rebel-lijn er over twee jaar uit?
“Veel uitbreidingen, dan hebben we ook jassen en accessoires. En willen we
ook meer een merk zijn dat mensen dagelijks dragen. Maar we hebben nog geen
omlijnd twee jarenplan, we hadden drie maanden geleden niet eens bedacht
dat we een winkel zouden openen.”
Jullie hebben plannen om uit te breiden naar Duitsland. Waarom
is dit een interessante markt?
“Duitsland is een grote afzetmarkt en is qua mode ook gemakkelijk. Zij
staan er niet om bekend vooruitstrevend te zijn als in Scandinavië
bijvoorbeeld, waar de eisen op het gebied van mode -in onze ogen- veel
hoger liggen. Op dit moment zitten we in de voorbereidingsfase voor
Duitsland, we willen daar komende winter gaan lanceren.”
Welke andere landen zouden potentiële markten kunnen zijn?
“We zijn al bezig in België, momenteel zijn we druk met advertenties
regelen en bloggers benaderen. Verder gaat de personal shopping service the
Cloakroom onze producten in Scandinavië verkopen. Wellicht dat Frankrijk en
Spanje daarna komen.”
Van welk succes dromen jullie?
“We dromen niet van succes. Kijkend naar waar we nu zijn, hebben we weinig
meer te wensen. We zijn dankbaar dat we binnen een jaar van webshop naar
fysieke winkel konden groeien en genieten van alles wat we mee maken. Nu
doen we dit zeven dagen per week, maar het voelt niet als werk, we doen
altijd vette dingen. Als ik dit de rest van mijn leven mag doen, is het
prima. Het is ook mooi dat we dit als tweeling samen kunnen doen. We zijn
heel close.” Denkt even na en vervolgt: “Misschien is die trotse blik van
je ouders wel het mooiste, als ze voor het eerst je winkel binnenstappen.”