• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Conceptstore in een wereld van conceptstores: Hismanners Amsterdam

Conceptstore in een wereld van conceptstores: Hismanners Amsterdam

Door Yenthe Stuurman

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |INTERVIEW

Conceptstores schieten als paddenstoelen uit de grond. Door middel van productkeuze, interieur en sfeer veranderen de winkels een dagje shoppen in een belevenis. Inmiddels zijn conceptstores niet meer weg te denken uit de modewereld, maar door de enorme toename wordt het moeilijker om origineel en uniek te blijven. FashionUnited spreekt met verschillende winkeleigenaren over hoe zij zich profileren in een wereld vol conceptstores. In de deze aflevering: Denise Rietbergen, inkoper en ‘conceptbewaker’ van Hismanners Amsterdam.

Conceptstores hebben vaak een bepaalde lifestyle voor ogen. Wat is het concept achter Hismanners?

“Wij willen een spannende concepstore zijn voor mannen die van mooie dingen en kwaliteit houden. Waarbij voor alle producten ‘echt leer’ centraal staat. Leer spreekt mannen aan en is een prachtig materiaal waar bijzonder mooie producten mee gemaakt worden. Bij Hismanners hebben we een breed assortiment van leren tassen, accessoires, lifestyle producten, gifts en gadgets. Om onze klanten steeds opnieuw te inspireren, is er een wisselend aanbod van exclusieve merken en producten. Ook zorgen we ervoor dat er altijd wel iets te beleven is bij Hismanners. Er zullen regelmatig kleinschalige evenementen georganiseerd worden, bijvoorbeeld een leer-tatoeëerder, barbier of schoenenpoetser.”

Hoe is het idee voor Hismanners ontstaan?

“Je ziet dat het retaillandschap momenteel sterk verandert en dat er steeds meer behoefte is aan beleving, kwaliteit en service, vooral bij mannen. Conceptstores met een exclusief aanbod zijn er voor mannen nog niet echt en vooral niet bij winkels waar leer een centrale rol speelt. Niet alleen onze producten bestaan voornamelijk uit leer, maar ook de inrichting. De Conceptstore heeft een prachtige leren wand en een speciaal voor Hismanners ontwikkelde bar.”

Waar komt de naam Hismanners vandaan?

”Wij focussen ons op mannen met goede manieren. Dat is ook waar de naam Hismanners vandaan komt, namelijk his manners. Dit zijn vooral mannen die houden van een mooi parfum of een mooie tas om hun outfit af te maken.”

Wat is er vernieuwend aan het concept van Hismanners?

”De meeste conceptstores voor mannen bieden voor 80 procent kleding aan en de overige 20 procent zijn randartikelen. Wij benaderen de markt met lederen accessoires en lifestyleproducten en dat is nieuw. Het assortiment van Hismanners is breed; de beleving is groot, met wisselende exposities en alles wat in de winkel staat, van de prachtige tafel tot en met de barkrukken is te koop. Het moet spannend blijven bij Hismanners. Daarom wisselt het assortiment en de inrichting ook steeds; zo zijn we nu bezig met hoeden en koptelefoons, maar kan het zomaar zo zijn dat we in het voorjaar inspelen op het thema ‘barbecue’, met stoere lederen schorten bijvoorbeeld.”

Voor welke producten kun je bij Hismanners terecht?

Eigenlijk voor alle producten die een man nodig heeft om zijn look af te maken, nadat hij een outfit heeft gescoord. Leer is de basis van de conceptstore; we bieden horloges, maar ook een verzorgingslijn, scheerproducten en parfums, zodat een man echt op een goede manier voor de dag kan komen.”

Waar hecht Hismanners waarde aan bij het selecteren van producten?

”De producten die wij in de concepstore presenteren moeten klasse en stijl hebben, kwalitatief zeer goed zijn. Het moeten aansprekende merken zijn, die passen bij onze uitstraling. Eigenlijk moeten ze in de categorie ‘musthaves’ vallen. Uiteraard moet de prijs-kwaliteitverhouding goed zijn.”

Wat is het concept achter het interieur?

”Het interieur moet versterkend werken op de producten en de sfeer van Hismanners. In de winkel hebben we bijvoorbeeld rode tapijten liggen en diezelfde kleur rood komt ook weer terug in de exclusieve foto’s die aan de muur hangen en ook te koop zijn. Het interieur en de producten sluiten zo op elkaar aan en Hismanners wordt daardoor echt een geheel.”

Jullie beschrijven de sfeer van de winkel als ‘uniek’, waar uit zich dit in?

”Alles draait om leer. Het is heel duidelijk aanwezig in de winkel; de achterwand is helemaal van leer en bij 80 procent van onze producten is leer het belangrijkste materiaal. De leren wand geeft bij binnenkomst meteen een heel warm gevoel en maakt meteen duidelijk wat wij hier doen. Door het gedimde licht hangt er een mysterieuze sfeer en de entree zorgt er voor dat bezoekers willen doorlopen om te kijken wat er nog meer te beleven is. Het is een winkel waar je veel kunt ontdekken. Aan de muren hangt kunst en die wisselt ook steeds, tevens staan er luxe meubels waarop de artikelen gepresenteerd worden.”

Jullie doelgroep is ‘mannen met stijl’. Wat houdt dit in?

”Onze producten zijn gericht op mannen, die net even iets meer aandacht schenken aan hun accessoires, die kwaliteit op waarde weten te schatten en service waarderen; op dat gebied is het een man met stijl.”

Hoe spreken jullie deze doelgroep aan?

”We communiceren eigenlijk het liefst persoonlijk met onze doelgroep, een mooie uitnodiging van echt leer met het monogram erop stuurden we bijvoorbeeld voor de opening van Hismanners naar een selecte groep gasten. Uiteraard zijn we ook actief op Facebook en Instagram en bieden naast het presenteren van de merken en het wisselende assortiment daar ook tips voor ‘good manners’. We willen graag exclusief zijn en blijven en houden daar rekening mee in onze benadering.”

A photo posted by HISMANNERS (@hismanners) on

Zien jullie de ‘mannen met stijl’ ook echt terug in de winkel of trekt de Hismanners een veel breder publiek?

De doelgroep mannen met stijl kan natuurlijk variëren van iemand van 18 jaar tot en met mannen van 80 jaar oud en dat zien wij allemaal terug Er komen echter ook veel dames langs, dat valt echt op. Vaak stappen zij binnen voor een kado voor hun vriend.”

De winkel is gevestigd in de Pijp van Amsterdam, waarom is er voor deze locatie gekozen?

“In de Pijp is er op dit moment veel gaande op winkelgebied, het ontwikkelt zich tot een bijzondere buurt met veel innovatieve winkels, leuke horeca en gezelligheid. Er worden hier nieuwe type winkels geopend, zoals vintage winkels en conceptstores. Het is hip en happening in De Pijp en daarom passen we met Hismanners zo goed in deze buurt.”

Hoe is de komst van de nieuwe winkel aangekondigd?

”Journalisten, bloggers, vloggers en BN’ers hebben een persoonlijke uitnodiging gekregen voor de opening op 27 november. De opening zorgde voor veel publiciteit. De dag daarna hebben we exclusieve uitnodigingen voor ons open huis verspreid in de omgeving. Tijdens de opening is er een speciaal gedicht op de lederen achterwand getatoeëerd.”

De opening van Hismanners is inmiddels aan maand geleden. Hoe gaat het tot nu toe?

”De reacties zijn heel positief; de mensen die binnenkomen vinden het leuk en de verkoop is breed verspreid over de verschillende productgroepen. Uiteraard willen we dat Hismanners nog bekender wordt onder een breder publiek, en dat mensen ons weten te vinden. De eerste reacties zijn in ieder geval goed.”

Hoe concurreren jullie met webwinkels?

Je kunt aan onze site al zien dat er veel te beleven is in de winkel en dat je hier prettig kunt rondlopen. Het gaat om de beleving. Daarnaast verkopen wij natuurlijk ook producten die je gewoon graag in je handen wilt hebben; aan leer wil je ruiken en voelen. Wij kunnen dit aan onze bezoekers bieden en webwinkels niet.”

Hoe zien jullie Hismanners in de toekomst? Komen er meer winkels?

”Die mogelijkheid is zeker aanwezig. We denken dat er meerdere plaatsen zijn in Nederland waar behoefte is aan dit concept. Dan moet je vooral denken aan steden met ‘aparte’ winkelgebieden, bijvoorbeeld Haarlem, Utrecht of Eindhoven. Maar nu eerst aan de slag in Amsterdam en vanaf daar kunnen we verder kijken. We hopen tegen het eind van 2016 wel een webshop te kunnen openen.”

Wanneer is Hismanners een succes?

“Voor ons is de winkel een succes als we in Amsterdam en daarbuiten bekend zijn, een prima omzet hebben en uiteraard dat elke klant met een heel prettig goed gevoel naar buiten loopt en graag terug wil komen.”

Beeld: Hismanners

Conceptstore
hismanners