• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Conceptstore in een wereld van conceptstores: Maha Amsterdam

Conceptstore in een wereld van conceptstores: Maha Amsterdam

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |INTERVIEW

Conceptstores zijn niet meer weg te denken uit de modewereld. Winkels, die producten, interieur en sfeer aanpassen aan een bepaalde lifestyle, schieten door branchevervaging momenteel als paddestoelen uit de grond. Hierdoor neemt de originaliteit van een conceptstore af, terwijl het juist uniek zou moeten zijn. FashionUnited spreekt met winkeleigenaren over hoe zij zich profileren in een wereld vol conceptstores. In de eerste aflevering: Dian Iskandar (27) en Saskia van Hofwegen (25) van Maha Amsterdam.

Conceptstores ontstaan vaak uit een bepaalde lifestyle. Wat is het idee achter Maha?

Van Hofwegen: “Het begon ermee dat ik altijd de sweaters van Dian jatte, omdat ik streetwear echt te gek vind. Op een gegeven moment begon hij dat irritant te vinden, dus gingen we op zoek naar een plek waar ik streetwear zou kunnen kopen. Nou, nog nergens dus. Streetwear voor vrouwen was nergens te krijgen in Amsterdam. Dat is het punt waarop we besloten naar de mogelijkheden van een eigen winkel te kijken. Als streetwear voor vrouwen nog nergens te krijgen is in Amsterdam, waarom beginnen wij er dan niet mee? We zijn op zoek gegaan naar een pand en hebben een bedrijfsplan geschreven. Op 1 juli ging onze streetwearwinkel voor vrouwen open.”

Hoe is de komst van de nieuwe winkel aangekondigd?Iskandar: “We hebben in de weken voor de opening eigenlijk niets bekendgemaakt, ook niet via social media. Dat wilden we niet, omdat we mensen juist spontaan naar de winkel wilden trekken. Op het toen nog dichtgeplakte etalageraam hadden we een klein deel van een songtekst van rapper Drake geplakt, wat enorm veel aandacht trok. Mensen uit de buurt die voorbij liepen, bleven stilstaan, maakten foto´s en vroegen zich vooral af wat voor winkel er zou komen. Die nieuwsgierigheid heeft ervoor gezorgd dat mensen naar de winkel kwamen. ”

Wat voor mensen zijn dat zoal?

Iskandar: “Eigenlijk heel veel verschillende mensen. Er komen mensen uit de buurt, buitenlandse en Nederlandse toeristen, vrienden van ons en zelfs mensen op leeftijd. Er is op dit moment geen peil op te trekken.” Van Hofwegen: “Er komen ook vaak stelletjes met hetzelfde verhaal als wij. Vooral dat vinden we heel leuk.”

Richt Maha zich wel speciaal op een bepaald type mensen?

Iskandar: “Natuurlijk heb je ideale klanten waar je je op richt. Voor ons zijn dat vrouwen zoals Saskia. Vrouwen die streetwear te gek vinden, maar het nergens kunnen krijgen en dus de kleding van hun vriendjes dragen. Maar eigenlijk houden we ook rekening met iedereen. We kijken naar de mensen die hier komen en proberen ons daarop aan te passen, zonder al te veel af te wijken van onze ideale klant. Je moet proberen een balans te vinden tussen wat commercieel is en je ideale look.” Van Hofwegen: “We richten ons verder liever niet op mensen die ook in de Kalverstraat winkelen. We willen niet in de main streets zitten, zo´n winkeltje zijn we niet. Hier willen mensen alles rustig bekijken, ze komen voor persoonlijk contact. We willen niet te commercieel zijn.”

Streetwear valt niet bij veel vrouwen in de smaak. Waarom hebben jullie het toch aangedurfd een streetwearwinkel voor vrouwen te openen?

Iskandar: “We hadden meteen al het idee dat er wel vraag is naar streetwear bij dames, maar dat ze het eigenlijk nog een beetje moeten leren kennen. Voor ons is het dus de uitdaging om vrouwen te laten zien hoe streetwear leuk gedragen kan worden, bijvoorbeeld op een vrouwelijke manier. We dragen zelf ook vertrapte sneakers onder een nette pantalon. Het is niet zo dat we ons richten op één bepaalde stijl, streetwear kun je op veel manieren mixen.” Van Hofwegen: “We willen streetwear voor vrouwen gangbaarder maken. In onze winkel willen we ze laten zien hoe streetwear gedragen kan worden. We gaan binnenkort bijvoorbeeld beginnen met editorials, waarin we per seizoen met modellen werken die verschillende looks laten zien. En omdat we ook zoveel verkopen uit verschillende stijlen, zou het voor meer vrouwen aantrekkelijk kunnen zijn.”

Wat is er dan allemaal te koop?

Van Hofwegen: “We begonnen met Stussy. Dat moest eigenlijk wel, want dat is één van de grootste streetwearmerken wereldwijd. Daarnaast hebben we een heel uitgesproken merk uit Polen, Neige Trees en This is Welcome uit Londen. Dat laatste merk heeft veel vrouwelijke stijlen, dus dat past goed in ons straatje. We hebben ook een Amsterdams merkje, Kiyoko, waarvan we niet alleen kleding, maar ook lippenbalsem verkopen. En verder hebben we hier ook wenskaarten van Nocturnal Paper liggen.” Iskandar: “We verkopen niet alleen kleding, omdat we een winkel willen zijn waar mensen worden getriggerd iets mee te nemen, ook al is het iets kleins. Als je hier komt en de kleding is niet wat je zoekt of je vindt het te duur, dan kun je altijd nog iets anders meenemen. Hiermee biedt je mensen een experience waarvoor ze ook terug willen komen.

Veel van die merken zijn ook op internet verkrijgbaar. Hoe worden mensen getriggerd om naar de winkel zelf te komen?

Iskandar: “Ik denk dat mensen willen komen door de belevenis van de winkel. We hebben het interieur helemaal aangepast aan de stijl van onze winkel. We hebben het samen met onze architect ingericht en we krijgen er hele positieve reacties op. We hebben het heel simpel gehouden met wat kledingrekken en houten kasten. Er is heel veel ruimte en licht en we hebben het aangekleed met wat kleine accessoires zoals boeken. De toonbank is ook helemaal van hout, wat heel goed bij ons urban karakter past. En omdat het interieur zo mooi en passend is, is de belevenis tijdens het winkelen ook speciaal.” Van Hofwegen: “Service en klantvriendelijkheid spelen ook een grote rol. We proberen altijd een praatje te maken met de klanten, we bieden een kop koffie aan en zijn altijd geïnteresseerd naar hun achtergrond. Je wilt mensen natuurlijk binnenhalen met al het moois in je winkel, maar het moet voor jezelf ook leuk blijven. En wij vinden het persoonlijk contact heel leuk, net als onze klanten.”

Hoe loopt de winkel tot nu toe?

Van Hofwegen: “We mogen zeker niet klagen. We zitten hier net buiten alle drukte van het centrum. We zitten natuurlijk dicht bij de Leidsestraat, dus het kan ineens heel druk zijn met toeristen. Maar soms komen er juist maximaal tien mensen per dag binnen. Als de NoordZuidlijn er eenmaal is, zal het hier wel drukker worden. Het is nu nog heel wisselend, maar we merken wel dat klanten die geweest zijn terug blijven komen.”

Maha heeft binnen tien weken bijna 2000 volgers op Instagram gekregen. Werken social media goed voor Maha?

Iskandar: “We merken dat mensen bijvoorbeeld iets hebben gezien op Instagram en daarvoor naar de winkel komen. Voor ons werkt het dus echt heel goed. Door middel van veel hashtags proberen we zoveel mogelijk aandacht te trekken. En dat lukt ons tot nu toe aardig goed.” Van Hofwegen: “Daardoor hebben we ook al wat naamsbekendheid opgebouwd, vooral hier in de omgeving.”

Er zijn in de laatste jaren enorm veel conceptstores geopend in Amsterdam. Waarin onderscheidt Maha zich van andere conceptstores?

Iskandar: “Het bijzondere aan Maha is dat we het allemaal zelf doen. Wij zijn het verhaal achter de winkel, wij zijn de basis. Het concept is op ons gebaseerd en we merken dat mensen daar graag voor naar de winkel komen. We zien hier niet voor niets stelletjes die hetzelfde issue hebben als wij.” Van Hofwegen: “En met onze collectie natuurlijk. Streetwear voor vrouwen vind je verder nergens in Amsterdam.”

Hoe zorgen jullie ervoor dat mensen terug blijven komen bij Maha en niet naar andere winkels gaan?

Van Hofwegen: “Door continu te vernieuwen. We zijn constant op zoek naar leuke nieuwe merkjes en houden bij de inkoop, die we zelf doen, rekening met trends. Het lijkt ons bijvoorbeeld heel leuk om samen te werken met een heel tof merk zoals Opening Ceremony.” Iskandar: “We kijken naar de behoefte van onze klanten, maar laten ons daarin niet gek maken. We willen ook blijven laten zien waar we voor staan.”

Hecht Maha net als de meeste conceptstores veel waarde aan duurzaamheid en kwaliteit?

Iskandar: “We letten inderdaad ook wel op duurzame producten, maar we zien dat streetwearmerken daar zelf nog mee bezig zijn. Wat dat betreft loopt streetwear wat achter. We hopen wel dat merken steeds duurzamer worden, want wij vinden dat heel belangrijk in onze winkel.”

Hoe zien jullie de toekomst in een landschap vol met conceptstores?

Iskandar: “Zolang we trouw blijven aan ons concept denk ik dat we een heel eind komen. We moeten een beetje kijken hoe het loopt en we willen natuurlijk eerst dat het hier goed loopt. Vanuit daar kijken we verder. En dat eerste geldt denk ik voor alle conceptstores. Als je als winkelier maar hard genoeg werkt en laat zien waar je voor straat, blijf je een succesverhaal. Daardoor blijven mensen bij je terugkomen.”

Conceptstore
maha
Streetwear