• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Conceptstore in een wereld van conceptstores: Mint Fashionstore

Conceptstore in een wereld van conceptstores: Mint Fashionstore

Door Yenthe Stuurman

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |INTERVIEW

Conceptstores schieten als paddenstoelen uit de grond. Door middel van productkeuze, interieur en sfeer veranderen de winkels een dagje shoppen in een belevenis. Inmiddels zijn conceptstores niet meer weg te denken uit de modewereld, maar door de enorme toename wordt het moeilijker om origineel en uniek te blijven. FashionUnited spreekt met verschillende winkeleigenaren over hoe zij zich profileren in een wereld vol conceptstores. In deze aflevering: Margriet van Iersel, eigenaresse van Mint Fashionstore Tilburg.

Conceptstores hebben vaak een bepaalde lifestyle voor ogen. Wat is het concept achter Mint?

”Mint biedt producten aan die voor iedereen betaalbaar zijn. Ik probeer de winkel te vullen met kledingstukken die net iets ‘aparter’ zijn en die je niet zo snel in andere winkels vindt. In tegenstelling tot andere toegankelijke winkels wordt alles vrij klein ingekocht, dus er zijn geen grote voorraden in de winkel aanwezig. Dit geeft mensen het gevoel dat ze iets unieks hebben bemachtigd. Daarnaast is service en klantgerichtheid kenmerkend voor Mint. Zelf ben ik altijd aanwezig in de winkel. In een stad als Tilburg zorgt dit er al snel voor dat je je vaste klanten leert kennen, daardoor is de winkel heel persoonlijk.”

Hoe is het idee voor Mint ontstaan?

”Het idee is ontstaan doordat ik een kledingwinkel wilde beginnen. Ik vind dat er in Tilburg een gebrek is aan dit type winkels; het is een stad met voornamelijk ‘massawinkels’. Op een gegeven moment kreeg ik een pand op het oog, maar er waren meer geïnteresseerden. Ik ben toen in contact gekomen met deze mensen en zij vertelden mij dat ze een interieurwinkel wilden beginnen in het pand. Samen hebben we toen besloten om het pand te huren; zij doen het interieur-gedeelte en ik ben verantwoordelijk voor de mode en modegerelateerde items.”

Hoe werken jullie dan samen?

”We hebben allebei onze eigen producten, maar presenteren die samen in één ruimte. Klanten zien dus niet dat het eigenlijk twee verschillende winkels zijn. Hanneke en Don van Hout zorgen voor het interieur-gedeelte, maar onze producten sluiten goed op elkaar aan en vormen een geheel. We zijn wel allemaal verantwoordelijk voor de presentatie en verkoop van onze eigen artikelen. Daarnaast freelancen we ook allemaal nog, wat zorgt voor een creatieve sfeer in de winkel.”

Hoe onderscheidt Mint zich van andere conceptstores?

”Mint verkoopt betaalbare producten en dat onderscheidt ons van andere winkels. Het valt me op dat de producten in conceptstores vaak heel duur zijn. Een broek kan zo 200 euro kosten, terwijl je bij ons gemiddeld 70 euro betaalt voor een spijkerbroek. Daardoor ligt de drempel om binnen te lopen hier iets lager. Ook de inrichting van de winkel is uniek; het is heel huiselijk en niet zo kil. Veel conceptstores zijn ingericht naar Scandinavisch design en bij Mint is het wat sfeervoller. Dat geeft mensen die binnen lopen het gevoel dat ze thuiskomen.”

Op welke doelgroep richt Mint zich?

“Op dit moment verkoopt Mint alleen dameskleding, maar er is geen specifieke leeftijdscategorie waar de winkel zich op richt. Je kunt twee duidelijke groepen onderscheiden; jonge meiden die vooral binnenlopen voor inspiratie en de volwassener dames die net iets meer willen uitgeven dan bij een H&M of Zara. De vrouwen die ik in de winkel zie zijn wel allemaal op zoek naar items die ‘net even iets anders zijn’ en besteden veel aandacht aan hun uiterlijke verzorging. Eigenlijk kunnen klanten zowel 16 als 60 jaar oud zijn.”

Hoe spreek je zo een brede doelgroep aan?

”Het is eigenlijk heel wisselend. De jonge doelgroep is erg actief op Instagram en dat is de beste manier om ze te bereiken, maar de oudere doelgroep zit juist meer op Facebook. Om de doelgroep aan te spreken ben ik dus erg actief op deze social mediakanalen, maar verder doe ik weinig aan marketing. Mijn tactiek is meer om klanten in de winkel te houden te zorgen dat ze graag terug willen komen.”

Welke producten worden er verkocht bij Mint?

“Mint verkoopt dameskleding en -schoenen, maar ook allerlei accessoires, zoals tassen, zonnebrillen en sieraden. Het pand wordt natuurlijk gedeeld met een andere winkel, die juist focust op het interieur. ‘Meneer en mevrouw van Hout’ (naam van de winkel, red.) verkopen onder andere meubels, woonaccessoires en cadeauartikelen.”

Waar hecht Mint waarde aan bij het selecteren van de producten?

“Bij het selecteren van producten vind ik het belangrijk dat ik het zelf leuk vind en ook zou dragen, want als ik er zelf niet achter sta kan ik het niet verkopen. Daarnaast let ik op de kwaliteit en of het product goed in elkaar zit. Het moet er goed uit zien en het moet net even ‘anders’ zijn.”

Is er een vast assortiment of wisselen de producten?

”De producten kunnen soms wel wisselen en als ik iets leuk vind dan ben ik ook bereid om het uit te proberen. Laatst had ik bijvoorbeeld babykleertjes in de winkel hangen.”

Op de website geef je aan dat er de ‘Creatieve Studio’ te vinden is bij Mint. Kun je hier meer over vertellen?

“De Creatieve Studio is geen fysieke plek binnen de winkel, maar meer een concept. Ik ben freelance modeontwerper en daarnaast run ik Mint. Als het niet zo druk is in de winkel, kan ik aan mijn freelance opdrachten werken. Dat doe ik vaak vanuit de winkel en klanten zien dat, wat voor een creatieve sfeer zorgt. Dat maakt Mint meer dan alleen een winkel; het is ook een creatieve werkplek.”

Waarom koos je ervoor om je winkel in Tilburg te vestigen?

”Tilburg is een stad waar in mijn ogen echt iets mistte op het gebied van modewinkels; er is weinig bijzonders. Mint is daarom echt een aanvulling op het winkelgebied. Dit type winkel was er nog niet, maar de vraag was er wel. Daarnaast kom ik zelf ook uit Tilburg en vind ik het fijn dat je hier persoonlijk contact kunt maken met de klanten. Er zijn veel mensen die je regelmatig terug ziet; dat vind ik leuk en daar haal ik veel energie uit.”

Zijn er plannen om uit te breiden naar andere steden?

”Op dit moment zijn die plannen er nog niet, voorlopig blijft het wel echt bij Tilburg. Maar wie weet, ooit in de toekomst.”

Inmiddels is Mint al anderhalf jaar open, wat zijn de resultaten?

“Het loopt heel goed. Vooraf hoopte ik wel een beetje dat Mint een succes zou worden, omdat er weinig conceptstores in de buurt zijn. Die verwachting is uitgekomen, want de winkel wordt goed bezocht. In eerste instantie was ik vooral heel bang voor de invloed van webshops, want dat is toch de grootste concurrentie op dit moment.”

En hoe concurreer je dan met webshops?

”Dat is wel lastig, maar uiteindelijk maakt de service het verschil. Mensen die bij Mint winkelen vinden het fijn om te weten wat ze kopen en hebben behoefte aan advies; dat is iets wat een webwinkel niet kan bieden. Zelf vind ik een webshop gewoon erg onpersoonlijk, maar ik heb wel klanten die iets op social media zien en mij daar vervolgens over mailen. Dan kan ik ze wel uitleg en advies geven, en het product naar ze opsturen.”

Hoe zie je de toekomst van Mint voor je?

“Komend jaar wil ik uitbreiden met mannenmode, want dat ontbreekt nog in Tilburg. Daarnaast wil ik graag meer winkelruimte. Het kledingaanbod is nog erg klein, en dat zou ik graag willen uitbreiden. Misschien verhuis ik wel naar een ander pand, maar dat weet ik eigenlijk nog niet.”

Wanneer is Mint echt een succes?

”Het is voor mij al een succes, alleen het kan altijd beter. Door ons breder in te zetten op verschillende vlakken, zoals mannenmode, wordt Mint echt een totaalconcept. Dat zou het voor mij helemaal afmaken.”

Beeld: Mint


Conceptstore
mint fashionstore