• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Conceptstore in een wereld van conceptstores: Mood Nijmegen

Conceptstore in een wereld van conceptstores: Mood Nijmegen

Door Yenthe Stuurman

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|INTERVIEW

Conceptstores schieten als paddenstoelen uit de grond. Door middel van productkeuze, interieur en sfeer veranderen de winkels een dagje shoppen in een belevenis. Inmiddels zijn conceptstores niet meer weg te denken uit de modewereld, maar door de enorme toename wordt het moeilijker om origineel en uniek te blijven. FashionUnited spreekt met verschillende winkeleigenaren over hoe zij zich profileren in een wereld vol conceptstores. In deze aflevering: Rianne Bruin, eigenaresse van Mood Conceptstore in Nijmegen.

Conceptstores hebben vaak een bepaalde lifestyle voor ogen. Wat is het concept achter Mood?

”Mood verkoopt producten waar een verhaal achter zit. De meeste artikelen in de winkel zijn afkomstig van jonge Nederlandse ontwerpers, al verkoop ik ook een paar jonge labels uit het buitenland. Ik vind het belangrijk om een podium te bieden aan jonge designers en labels.”

Waarom is dat zo belangrijk voor je?

”Ik mistte producten van jonge ontwerpers in het huidige winkelbeeld. Het is voor startende designers vaak moeilijk om hun producten in de winkels te krijgen en daarom ben ik Mood begonnen, zodat jonge ontwerpers een plek hebben om hun producten te verkopen. Daarnaast heb ik ook mijn eigen tassenlabel, die ik ook in mijn eigen winkel verkoop.”

Is dit ook hoe het idee voor Mood is ontstaan?

”Ja, onder andere, maar al voordat ik was afgestudeerd als product designer had ik de wens om een eigen winkel te openen en bijzondere artikelen met een mooi verhaal te verkopen.”

Een conceptstore en een eigen tassenlabel; hoe combineer je dat met elkaar?

”Het is hard werken, maar het atelier waar ik mijn tassen ontwerp en produceer bevindt zich beneden in de winkel. Als ik ‘s ochtends in de winkel aankom begin ik met het snijden van het leer. Dat doe ik op de toonbank. Op sommige dagen is er ook extra personeel in de winkel aanwezig, dan werk ik vaak in het atelier. Daarnaast kunnen klanten zelf leer uitkiezen bij Mood, waarmee ik dan een customized tas voor ze maak. Op dit moment groeit Bruinlabel (red., de naam van Rianne’s tassenlabel) zo hard dat ik in gesprek ben om bepaalde fases van het productieproces uit te besteden. Ondanks het harde werken vind ik de mix van de winkel en het atelier erg fijn.”

Hoe onderscheidt Mood zich van andere conceptstores?

”Het is voor mij belangrijk dat mensen zich thuisvoelen en dat er een prettige sfeer heerst in de winkel. Ik benader klanten op een persoonlijke manier en geef ze uitleg over de producten. Door steeds weer op zoek te gaan naar nieuwe ontwerpers en unieke items blijft de winkel verrassend.”

Wat is de doelgroep waar Mood zich op richt?

”De winkel richt zich op volwassen vrouwen, die op zoek zijn naar een uniek product. De meeste dames die in de winkel komen hebben een goede baan. Daarnaast weten ze vaak net iets meer van materialen en het productieproces. Ze hechten ook veel waarde aan de vormgeving van producten.”

En welke producten verkoopt Mood dan?

”De producten die Mood verkoopt zijn erg divers; onder andere dameskleding, tassen en sieraden, maar bijvoorbeeld ook woonaccessoires en servies. Achter alle producten zit een verhaal. De sieraden van Essyello worden bijvoorbeeld met de hand geregen, en de producten van Doing Goods worden in India en Indonesië ontwikkeld en vervolgens hier op de markt gebracht.”

Waar let je op bij het selecteren van producten?

”Eigenlijk zijn er best veel factoren waar ik waarde aan hecht. Het is belangrijk om je als winkel te onderscheiden, daarom let ik er op dat de producten die ik in de winkel presenteer nog niet in Nijmegen verkocht worden. Ook vind ik het belangrijk dat het product van mooi materiaal is gemaakt en goed is afgewerkt. Ik denk dat als je een product zelf niet mooi vindt dat het heel moeilijk wordt om het te verkopen. Natuurlijk zijn niet alle artikelen geheel mijn smaak; Mood moet wel divers blijven. Maar ook de maker is voor mij belangrijk. Ik verkoop graag producten van getalenteerde mensen die mooie dingen maken.”

Waarom heb je voor Nijmegen gekozen?

”Ik woon hier en toen ik met Mood begon waren er nog geen conceptstores in de buurt van Nijmegen. Inmiddels zijn er vier conceptstores in Nijmegen, maar we hebben allemaal onze eigen doelgroep en producten waarmee we ons onderscheiden. We zitten elkaar dus niet in de weg. Sterker nog, het is zelfs erg leuk omdat we klanten naar elkaar kunnen doorverwijzen.”

Hoe spreek je de doelgroep aan en zorg je ervoor dat ze naar Mood komen?

”Om de doelgroep aan te spreken organiseer ik regelmatig events. Mood wordt op dit moment ook veel opgepikt door blogs en andere online media. Dat zorgt er voor dat er veel nieuwe klanten naar de winkel worden getrokken. Daarnaast ben ik actief op social media.”

Mood is actief op Instagram, Facebook en Pinterest. Waarom is er voor deze social mediakanalen gekozen?

”Instagram, Facebook en Pinterest zijn visuele media die goed passen bij het concept van Mood. Er is ook een Twitter-account, maar daar maak ik eigenlijk geen gebruik van. Ik vind Twitter eigenlijk iets te zakelijk; het past niet goed bij het concept van de winkel en de visueel ingestelde doelgroep waar ik me op richt.”

Hoe zie je Mood in de toekomst?

”Over twee jaar wil ik het winkeloppervlak twee keer zo groot maken. De benedenverdieping, waar nu mijn atelier is, zal dan bij de winkel betrokken worden. Misschien ga ik dan ook producten voor mannen verkopen, of meer meubels. Daarnaast ben ik ook nog bezig met een coffee bar, zodat mensen hier in de vensterbank een lekker kopje koffie kunnen drinken.”

Wanneer is Mood volgens jou een succes?

”Mood is al een succes, maar als ik wat meer personeel aan kan nemen en echt de ‘puntjes op de i’ kan zetten is Mood echt compleet. Daarnaast vind ik het natuurlijk ook belangrijk dat de klanten enthousiast zijn en blijven en ik er zelf ook plezier uit haal.”

Beeld: Mood Conceptstore


Conceptstore
mood nijmegen
rianne bruin