• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Conceptstore in een wereld van conceptstores: Olga Korstanje Rotterdam

Conceptstore in een wereld van conceptstores: Olga Korstanje Rotterdam

Door Yenthe Stuurman

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|INTERVIEW

Conceptstores schieten als paddenstoelen uit de grond. Door middel van productkeuze, interieur en sfeer veranderen de winkels een dagje shoppen in een belevenis. Inmiddels zijn conceptstores niet meer weg te denken uit de modewereld, maar door de enorme toename wordt het moeilijker om origineel en uniek te blijven. FashionUnited spreekt met verschillende winkeleigenaren over hoe zij zich profileren in een wereld vol conceptstores. In deze aflevering: Olga Korstanje, eigenaar van de gelijknamige winkel Olga Korstanje in Rotterdam.

Conceptstores hebben vaak een bepaalde lifestyle voor ogen. Wat is het concept achter Olga Korstanje?

"Het concept is gebaseerd op een ‘werkwinkel’; een winkel met atelier. In de werkplaats ontwikkel ik mijn eigen tassen, ik heb namelijk een eigen label. Alle producten in de winkel zijn gemaakt van mooie materialen en hebben een goede kwaliteit. Daarnaast zijn de producten eenvoudig en met aandacht gemaakt. Verder verkoop ik ook producten van andere, veelal onbekende, ontwerpers uit binnen- en buitenland."

Hoe is het idee ontstaan?

"Het idee is ontstaan uit mijn eigen label. Ik zocht een plek waar ik kon werken aan mijn tassen en waar ik ze ook direct kon verkopen, maar met alleen tassen red je het niet als winkel. Omdat consumenten niet iedere week een nieuwe tas nodig hebben, besloot ik ook producten van andere ontwerpers te gaan verkopen."

De winkel draagt jouw naam. Waarom heb je daar voor gekozen?

"Ik heb er voor gekozen om de winkel ‘Olga Korstanje’ te noemen, omdat mijn tassenlabel O* Korstanje heet. Door ze een gelijksoortige naar te geven, kon ik mijn tassenlabel aan de winkel koppelen. Ik zit hier nu vijf jaar en Olga Korstanje is echt een begrip geworden in Rotterdam."

Hoe onderscheid je je van andere conceptstores?

"De winkel is meer een ’collect store’ dan een conceptstore; ik zie mezelf als curator van mijn eigen winkel. Ik verkoop bijzondere producten die je niet snel in andere winkels zult tegenkomen en daarin onderscheidt Olga Korstanje van andere conceptstores. Doordat ik vanuit de winkel werk is de geur van leer ook duidelijk aanwezig. De werkplaats maakt de winkel ook heel persoonlijk; bezoekers kunnen zien hoe een product wordt gemaakt. Daarnaast kunnen sommige producten besteld worden in een bepaalde kleur of leersoort. De artikelen die ik verkoop hebben een brede prijscategorie, waardoor de winkel voor verschillende doelgroepen aantrekkelijk is."

Welke doelgroep richt Olga Korstanje zich op?

"De winkel richt zich voornamelijk op vrouwen die op zoek zijn naar een uniek product van goede kwaliteit en bereid zijn om daar iets meer voor te betalen. De items in de winkel zijn heel naturel en basic en de prijzen van de producten zijn heel uiteenlopend. Hierdoor spreekt de winkel een heel breed publiek aan."

Wat kosten producten bij Olga Korstanje dan?

"De prijzen van de producten variëren van 3 euro tot 350 euro. Ik verkoop hele betaalbare items, zoals kaarten en scharen, maar aan de andere kant verkoop ik natuurlijk ook mijn eigen leren tassen en daar hangt een hoger prijskaartje aan."

Wat voor producten verkoop je nog meer?

"Bij Olga Korstanje worden verschillende mode-accessoires verkocht, zoals tassen, sjaals en sieraden. Daarnaast bied ik ook andere producten aan, zoals notitieboeken en sleutelhangers. En laatst had ik vogelhuisjes in de winkel staan."

Waar hecht je waarde aan bij het selecteren van producten?

"Het belangrijkste vind ik dat er liefde en aandacht aan een product is besteed. Eenvoud en mooie materialen staan hoog in het vaandel en een product moet natuurlijk goed binnen de collectie passen. Ik koop mijn producten het liefst direct bij de ontwerpers in en houd de lijntjes kort; ik benader ze persoonlijk en houd het contact warm. Hierdoor kan ik mijn klanten meer service bieden; producten kunnen bijvoorbeeld op maat gemaakt worden."

Olga Korstanje heeft ook een webshop. Waarom heb je daar voor gekozen?

"Online verkoop is vandaag de dag natuurlijk enorm populair, maar daarnaast is de webshop ook een goede etalage voor mijn winkel. Klanten komen soms van ver, nadat ze het aanbod eerst op de webshop hebben bekeken. Andersom gebeurt het ook; mensen vertrekken met lege handen uit de winkel, maar bestellen een product later toch via de webshop. Een tas van 250 euro is natuurlijk ook geen impulsaankoop. Ik begrijp daarom heel goed dat mensen nog even willen nadenken voordat ze het product aanschaffen."

Hoe concurreer je met andere webshops?

"Door mijn assortiment heb ik niet het gevoel dat ik met andere online winkels hoef te concurreren; de items die ik aanbied zijn vrij uniek en zie je weinig in andere webshops."

Hoe zie je de toekomst?

"De ambitie om een tweede filiaal te openen heb ik niet. De kleinschaligheid, exclusiviteit en het persoonlijke van deze winkel is juist wat ik zo leuk vind. Wel zou ik graag wat groei zien in mijn atelier, dus als ik de kans heb om uit te breiden zou ik dat zeker doen. Ik maak op dit moment ook nog geen tassen voor heren maar misschien dat ik dat in de toekomst wel ga doen."

Beeld: Olga Korstanje

Conceptstore
olga korstanje
Rotterdam