• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Conceptstore in een wereld van conceptstores: Plek Deventer

Conceptstore in een wereld van conceptstores: Plek Deventer

Door Yenthe Stuurman

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|INTERVIEW

Conceptstores schieten als paddenstoelen uit de grond. Door middel van productkeuze, interieur en sfeer veranderen de winkels een dagje shoppen in een belevenis. Inmiddels zijn conceptstores niet meer weg te denken uit de modewereld, maar door de enorme toename wordt het moeilijker om origineel en uniek te blijven. FashionUnited spreekt met verschillende winkeleigenaren over hoe zij zich profileren in een wereld vol conceptstores. In deze aflevering: Hidde Boerma, mede-eigenaar van conceptstore Plek in Deventer.

Wat is het concept van Plek?

“Het belangrijkste vind ik om een eigen stijl uit te dragen, die toegankelijk te maken voor iedereen en daarnaast de experience. In plaats van een strak ingerichte winkel met kaarsrechte stapeltjes hebben we Plek wat ‘vriendelijker’ ingericht. Klanten kunnen vrijer door de winkel lopen doordat producten ruim uit elkaar staan.”

Wat is dan precies jullie stijl?

“Een mix van industrieel, vintage en modern.”

Hoe is het idee voor dit concept ontstaan?

“Plek is een familiebedrijf dat ik samen met mijn ouders run. Voordat we Plek begonnen hadden zij een kledingmerk; eerst ‘The Barn’, later werd dat ‘Nogu’. Mijn ouders openden toen een winkel in Amersfoort waar ze hun eigen merk en andere artikelen verkochten. Met 120 vierkante meter was dit eigenlijk al een kleine conceptstore. Ze wilden iets groters en toen ze op het huidige pand van 700 vierkante meter stuitten, is besloten om daar Plek te beginnen.”

Waar komt de naam Plek vandaan?

“Daar hebben we heel lang over nagedacht. We wilden een naam waarmee je meerdere kanten op kon, ook voor reclame teksten of kreten. Allereerst dachten we aan ‘Platform’, omdat we een platform zijn voor mode en interieur, maar uiteindelijk is het toch Plek geworden.”

Wat is er zo vernieuwend aan Plek?

“Plek onderscheidt zich vooral door de locatie. In Deventer en omgeving is dit concept namelijk uniek en zeker in dit formaat. Dat maakt ons vernieuwend in deze regio. Daarnaast is Plek een familiebedrijf en ik denk dat mensen dat merken door de manier waarop we met elkaar omgaan. Het straalt ook af op de winkel, die is daardoor warm en toegankelijk. Klanten worden op een vriendelijke manier benaderd; eigenlijk gaan we met onze klanten hetzelfde om als met elkaar.”

Plek is een familiebedrijf. Hoe zijn de rollen verdeeld?

“Dat wisselt. Financiële en administratieve taken worden door mijn vader en mij gedaan, maar wat betreft inkoop en aankleding is er geen vaste rolverdeling. Omdat we zelf in verschillende leeftijdscategorieën vallen is in de winkel een brede merken- en productmix ontstaan. Iedereen draagt een steentje bij en dat leidt uiteindelijk tot Plek.”

Plek is gevestigd in Deventer. Waarom is er voor deze stad gekozen?

“In eerste instantie twijfelden we over Deventer, omdat het concept hier ongebruikelijk is en we niet wisten of er wel genoeg belangstelling voor zou zijn. Het pand heeft toen de doorslag gegeven. Om de locatie te testen zijn we begonnen met een outlet met het oude merk van mijn ouders en toen dat goed liep zijn we er vol voor gegaan.”

Wat maakt Deventer een leuke stad?

“Deventer is steeds leuker aan het worden. Kleine boetieks waren er al, maar grotere winkels ontbraken. Met Plek zijn wij in dat gat gesprongen. Daarnaast heeft Deventer ook een heel mooie historische binnenstad waar veel toeristen komen.”

Op welke doelgroep richt Plek zich?

“Modegevoelige mannen en vrouwen van 20 tot 60 jaar oud. Het is een vrij brede doelgroep en dat moest ook wel, omdat wij in deze branche een beperkte klantenkring hadden en dus een groot publiek wilden aanspreken. Dit maakt Plek ook aantrekkelijk, omdat je hier vrijwel altijd kunt slagen.”

Hoe spelen jullie in op zo een brede doelgroep?

“We doen veel aan promotie via sociale media, zoals Facebook. Wanneer nieuwe producten in de winkel binnenkomen plaatsen we dat vaak op onze kanalen en dat trekt mensen naar de winkel. We zijn daarnaast continu bezig met het inkopen van nieuwe producten die het de moeite waard maken om langs te komen, zodat ook onze vaste klanten Plek regelmatig blijven bezoeken.”

Wat voor producten worden verkocht bij Plek?

“Je kunt beter vragen wat hier níet wordt verkocht! Plek biedt alle soorten kleding, schoenen en accessoires, maar ook meubels en serviesgoed. Daarnaast hebben we vaak wisselende producten, bijvoorbeeld gadgets, om het aanbod levendig te houden.”

Is bewust gekozen om zoveel verschillende producten aan te bieden?

“We hebben een winkel van 700 vierkante meter te vullen, dus de beslissing om verschillende producten te verkopen was snel genomen. Het begon met het inkopen van kleding en een aantal meubels, maar toen was de ruimte pas voor de helft gevuld. Dus moest er meer komen. Om het aanbod bijzonder te houden besloten we toen ook andere producten te gaan verkopen.”

Waar let je op bij het selecteren van producten?

“Kwaliteit, stijl en duurzaamheid zijn voor ons belangrijke factoren. Als je ergens veel geld aan uitgeeft, dan moet dat product ook kwalitatief goed zijn, maar een t-shirt of trui moet er natuurlijk ook leuk uit zien. We zoeken naar producten die ecologisch verantwoord zijn, maar lukt dat niet dan hebben we daar geen bezwaar tegen. Het is namelijk best lastig om duurzame merken te vinden die er leuk uit zien en binnen ons concept passen.”

Plek heeft geen webshop. Waarom niet?

“Online verkopen willen we in de toekomst wel gaan doen. We hebben nu nog geen webshop, omdat het veel tijd kost en je met meer volume dan alleen de winkel moet werken. Daarnaast staan we ook voor kwaliteit en vinden we het belangrijk dat onze klanten de producten kunnen aanraken en passen. We overwegen daarom om alleen het vaste aanbod via een webshop te gaan verkopen en niet alle wisselende producten. De meeste artikelen die wij verkopen zijn in principe ook in andere webwinkels te vinden.”

Hoe concurreren jullie dan met die webwinkels?

“Ik denk dat de ‘gunfactor’ bij ons heel belangrijk is. Daarnaast zijn er ook veel mensen die online winkelen helemaal niet leuk vinden, maar liever in een fysieke winkel komen.”

Wat is de volgende stap?

“Het uiteindelijke doel is om meerdere winkels te openen en zo een nog groter publiek te bereiken. Momenteel zijn we aan het onderzoeken of we een tweede locatie kunnen openen, waar dat dan precies moet worden dat weten we nog niet.”

Heb je wel een voorkeur voor een bepaalde stad of regio?

“Ik denk aan steden zoals Den Haag, Rotterdam en Amsterdam, richting het westen dus. Of Arnhem, dat lijkt dat me ook een hele leuke stad voor een tweede vestiging.”

Beeld: Plek


Conceptstore
plek deventer