• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Conceptstore in een wereld van conceptstores: Vollers 386 Utrecht

Conceptstore in een wereld van conceptstores: Vollers 386 Utrecht

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|INTERVIEW

Conceptstores zijn niet meer weg te denken uit de modewereld. Winkels, die producten, interieur en sfeer aanpassen aan een bepaalde lifestyle, schieten door branchevervaging momenteel als paddestoelen uit de grond. Hierdoor neemt de originaliteit van een conceptstore af, terwijl het juist uniek zou moeten zijn. FashionUnited spreekt met winkeleigenaren over hoe zij zich profileren in een wereld vol conceptstores. In de laatste aflevering: Janet Braas, eigenaresse van Vollers 386 in Utrecht.

Conceptstores ontstaan vaak uit een bepaalde lifestyle. Wat is het idee achter Vollers 386?

“Vollers 386 is een bonte verzameling van spullen die ik zelf mooi vind. Die voorliefde voor bepaalde producten heb ik opgedaan op allerlei marktjes die ik heb bezocht. Dat wilde ik samenbrengen in een winkel. De ideëen zaten al lange tijd in mijn hoofd en toen ik in Utrecht kwam wonen, ben ik op zoek gegaan naar leuke panden. Begin juli werd de winkel geopend.”

De winkel is gevestigd buiten het centrum van Utrecht. Waarom daar?

”Vollers 386 zit in een straatje met allerlei particuliere zaken, zoals een dierenspeciaalzaak en een groenteboer. Daar hangt een heel andere sfeer dan in het centrum. De winkel ligt vlakbij de Twijnstraat, waar veel koffietentjes zitten. Die zijn heel blij met Vollers 386.”

Waar komt de naam vandaan?

”De winkel zit tegenover de Vollersbrug in Utrecht. Het getal is het huisnummer van de winkel.”

Hoe is de komst van de nieuwe winkel aangekondigd?

”Ik heb eigenlijk alleen geflyerd en geen gebruik gemaakt van social media. Daarom zie ik dat tot nu toe vooral mensen uit de buurt de winkel bezoeken.”

Vollers 386 gebruikt social media als Facebook en Instagram. Werkt dat goed voor de winkel?

”Ja, dat helpt zeker. Ik heb iemand die de kanalen voor me bijhoudt, die plaatst foto’s van producten. Vooral Facebook werkt goed, omdat dat het platform is waarop de doelgroep actief is. Daarom organiseren we ook acties op Facebook, waarmee mensen dingen kunnen winnen, zoals een high-tea in de expositieruimte.”

Vollers 386 is een winkel en expositieruimte ineen. Hoe wordt dat gecombineerd?

”De winkel loopt in een L-vorm en is in totaal 140 vierkante meter groot. Voorin bevindt zich de winkelruimte, die is ongeveer 95 vierkante meter groot en achterin is de expositieruimte. Die ruimte achterin voegt echt iets toe aan het winkelen. Vollers 386 zit in een gebied met veel kunstzinnige mensen, vlakbij het museumkwartier. Vorige week mocht de eerste kunstenaar exposeren in de ruimte. Dat mocht gratis, mits hij contacten uitnodigde, want dat is dan weer goed voor de winkel.”

Wat voor mensen komen zoal?

”Het is heel verschillend, de doelgroep is heel breed. Maar ik zie vooral werkende vrouwen binnenkomen. Daar richt de winkel zich ook met name op, omdat ik zelf ook een werkende vrouw ben. Er komen veel mensen uit de buurt, maar in het weekend zie ik ook dagjesmensen en toeristen. Doordeweeks is het daardoor wel wat rustiger, want werkende vrouwen hebben dan geen tijd. Op die dagen ben ik ook bezig om de winkel klaar te maken voor het weekend, wanneer het weer wat drukker is.”

Wat is er allemaal te koop?

”Ik verkoop dameskleding en -schoenen, accessoires, sieraden en ook veel cadeau-artikelen. Daarnaast zijn ook interieurartikelen verkrijgbaar. Het is dus echt een belevingswereld, mensen kunnen voor lange tijd in de winkel blijven. Ik verkoop merken als Second Female, ByBar en YaYa. De laatste twee zijn jonge Nederlandse merken, dat vind ik leuk in combinatie met een bekender merk als Second Female. Het zijn kwalitatief goede merken, dus ze zijn wat duurder.”

Veel van die merken zijn ook op internet verkrijgbaar. Hoe worden mensen getriggerd om toch naar de winkel zelf te komen?

”Mensen willen naar Vollers 386 komen door de presentatie van producten. Het gaat om de beleving en verrassing van de artikelen. Ik sta zelf in de winkel en ik merk dat mensen hier in de stad met rust gelaten willen worden. Toch vind ik het leuk om mensen persoonlijk te benaderen en verhalen achter bepaalde producten en merken te vertellen.”

Vollers 386 is ruim vier maanden open. Hoe loopt het tot nu toe?

”Ik ben heel tevreden. De winkel wordt steeds vaker bezocht. Mensen zijn enthousiast en vinden het goed passen in de buurt.”

Er zijn in de laatste jaren enorm veel conceptstores geopend in Nederland. Waarin onderscheidt Vollers 386 zich van andere conceptstores?

”Vollers 386 verkoopt heel veel producten, het is zeker geen lege winkel. Ik ben constant het assortiment aan het vernieuwen, zodat mensen iedere keer weer verrast worden. Zo verkoop ik ook de kastjes waarin spullen uitgestalt staan of liggen. Daarom moet ik steeds dynamisch denken. Samen met een vriendin pas ik de inrichting van de winkel en de etalages ook vaak aan aan bepaalde seizoenen. Consumenten willen constant vernieuwing zien.”

In Utrecht komen er ook steeds meer conceptstores bij, onlangs opende Hutspot zijn deuren. Wat betekent dat voor Vollers 386?

”Ik zie het helemaal niet als concurrentie. Het geeft de stad alleen maar dynamiek en ik vind het juist leuk dat die jonge ondernemers er zitten. Zij inspireren mij en ik inspireer hen. Ik denk dat een samenwerking tussen verschillende conceptstores positief is voor de stad.”

Hecht Vollers 386 net als de meeste conceptstores veel waarde aan duurzaamheid en kwaliteit?

”De winkel hecht heel veel waarde aan fair trade producten, en ook aan duurzaamheid. Ik heb vroeger veel gereisd in derde wereldlanden en daar zag ik jonge kinderen werken. Kinderen kunnen daar niet naar school en werken onder slechte omstandigheden, ik vind dat iedereen daar iets aan kan doen. Fair trade staat dus centraal in de winkel.”

Let je daar ook op bij de inkoop?

”Ik doe de inkoop samen met een vriendin, zij komt uit de mode. Heel veel merken zijn tegenwoordig al fair trade en duurzaam, dus daar let ik altijd op. Ik kijk ook naar de presentatie van een merk, bepaalde producten moeten wel echt in de winkel passen, niet alleen qua duurzaamheid, maar bijvoorbeeld ook qua kleur.”

Hoe zie je de toekomst in een landschap vol met conceptstores?

”Ik heb nog geen wilde plannen voor de toekomst, voorlopig blijft het bij Utrecht, omdat ik het eigenlijk allemaal zelf doe. Ik denk vooral dat het belangrijk is dat we een verrassend assortiment blijven aanbieden. En dat geldt voor alle conceptstores. Ze moeten uniek blijven en zorgen voor een goed gevulde winkel, om zo succesvol te blijven tussen alle andere conceptstores.”

Beeld: Talita Kalloe

Conceptstore
vollers 386