Conceptstore in een wereld van conceptstores: Wait and Sea Harlingen
bezig met laden...
Conceptstores zijn niet meer weg te denken uit de modewereld. Winkels, die producten, interieur en sfeer aanpassen aan een bepaalde lifestyle, schieten door branchevervaging momenteel als paddestoelen uit de grond. Hierdoor neemt de originaliteit van een conceptstore af, terwijl het juist uniek zou moeten zijn. FashionUnited spreekt met winkeleigenaren over hoe zij zich profileren in een wereld vol conceptstores. In de tweede aflevering: Birgit Zwart (26) van Wait and Sea Harlingen.
Conceptstores ontstaan vaak uit een bepaalde lifestyle. Wat is het idee achter Wait and Sea?
“Ik heb een tijdje in Amsterdam gewoond en ik zag daar heel veel conceptstores ontstaan, terwijl er in het noorden van Nederland bijna geen te vinden waren. Daarom hebben mijn moeder en ik besloten om een conceptstore op te gaan zetten in Friesland. We wilden allebei al heel graag een winkeltje in Scandinavische stijl beginnen. Gewoon omdat we daar zelf zo van houden. De dingen die we zelf mooi vonden, wilden we in een winkel brengen. In augustus vorig jaar begonnen we met Wait and Sea en we hebben alles in anderhalve maand opgezet. We zitten met onze winkel in Harlingen, dus we wilden nog zo veel mogelijk mee kunnen pikken van het toeristische seizoen.”
Waarom Harlingen?
“Harlingen was voor ons eigenlijk een unieke kans. We zijn gevestigd in een kiosk, waar het VVV-kantoor eerst in zat. We komen zelf uit de buurt van Harlingen, maar we hadden het pandje wel al ooit zien staan. Het is nu natuurlijk heel moeilijk met panden, dus toen de kiosk vrijkwam hebben we meteen onze kans gegrepen. En het is voor ons eigenlijk een perfecte set. Het pand is niet zo groot, maar het staat midden op een plein met terrasjes. Vanaf de boot zie je het meteen, dus het valt lekker op. Het pand was echt de nummer één reden dat we voor Harlingen hebben gekozen.”
En wat als het pand niet in Harlingen, maar in een grote stad als Leeuwarden was vrijgekomen?
“Dan hadden we er wat langer over na moeten denken. Je hebt hier best veel grote plaatsen, zoals Leeuwarden. Maar in de grote steden zijn de huurprijzen heel hoog en vaak word je ergens achterin gestopt, waar mensen je slecht kunnen vinden. En ik denk dat de knusheid van Harlingen heel goed bij ons past. Die knusheid heb je toch minder in grote steden.”
Hoe is de komst van de nieuwe winkel aangekondigd?
“Eigenlijk bijna niet. We hebben wat op Facebook geplaatst en in lokale krantjes gestaan. Maar verder is het commerciële niet zo belangrijk voor ons. Door middel van mond tot mond-reclame willen we dat mensen de winkel zelf ontdekken. Dat heeft ook weer te maken met die knusheid van Harlingen.”
Wait and Sea verkoopt kleding en accessoires in Scandinavische stijl. Waarom?
“Nou, eigenlijk vooral omdat we het zelf leuk vinden. Alles wat hier in de winkel hangt en ligt, zouden we zelf ook wel willen hebben. De Scandinavische stijl is ook upcoming, vooral in Amsterdam zie je het veel. Het komt ook steeds meer terug in tijdschriften. Het voordeel is dat het een rustige stijl is, want meestal gaan trends en nieuwe stijlen niet zo snel hier in Friesland. Maar we merken vooral dat mensen terugkomen voor de goede prijs-kwaliteit verhouding.”
De winkel is heel klein, maar 60 vierkante meter. Hoe is de winkel toch op een rustige, Scandinavische manier ingericht?
“Ten eerste bestaat de winkel bijna helemaal uit ramen, wat natuurlijk een ruimtelijke uitstraling geeft. Verder hebben we de inrichting heel simpel gehouden. We hebben gewerkt met witte bouwkasten en houten planken. En sowieso draagt de Scandinavische stijl ook al bij aan een rustige uitstraling. Als we collecties hadden gehad met veel drukke printjes, had het er al heel anders uitgezien.”
Wat voor mensen komen er zoal?
“Dat is heel verschillend. Onze klanten zijn van verschillende leeftijden, maar we zien wel steeds meer jongeren. Soms zijn het mensen die echt op zoek zijn naar de Scandinavische stijl, maar meestal zijn het mensen die de stijl aan het ontdekken zijn. We zien natuurlijk ook veel toeristen, vooral in de zomer. Nederlandse, maar ook veel Duitse en Zwitserse. Of mensen die langskomen als ze de boot naar Terschelling hebben gemist. We hadden laatst zelfs een Zweedse vrouw in de winkel en dan heb je natuurlijk wel een leuk gesprek.”
Wat is er allemaal te koop?
“Kleding is onze hoofdzaak. We verkopen veel Deense merkjes, maar ook merken die al in Amsterdam worden verkocht. Zo hebben we Minimum en MBM. En we verkopen de regenjassen van Rains, handig voor mensen die naar de eilanden gaan met de boot. Verder hebben we ook woonaccessoires van bijvoorbeeld Madam Stoltz, een Deens accessoiresmerk dat nu vaak wordt nagemaakt door de Xenos. Het merk is hier niet zo bekend, dus mensen moeten het eerst nog ontdekken. Daarnaast verkopen we coffee to go. We wilden eigenlijk koffie en smoothies gaan maken en wat tafeltjes en stoeltjes buitenzetten, maar helaas hebben we geen horecavergunning. Daarom hebben we een luikje gemaakt, waar we in de zomer coffee to go verkopen.”
Veel van die merken zijn ook op internet verkrijgbaar. Hoe worden mensen getriggerd om naar de winkel zelf te komen?
“Wij wilden met Wait and Sea echt de beleving van het ouderwetse winkelen terugbrengen. Ik vind het persoonlijk ook veel leuker om naar de stad te gaan in plaats van online te winkelen. De beleving zit hem bij ons vooral in het persoonlijke. Mijn moeder en ik staan zelf in de winkel en geven de klanten aandacht. In grote ketens is er vaak óf geen aandacht óf zit het personeel juist meteen bovenop de klant. Het is bij ons klein, maar we proberen de klanten wel vrijheid te geven. Daarnaast denk ik dat de uitstraling en inrichting van de winkel ook een leuke winkelervaring bieden.”
Hoe loopt de winkel tot nu toe?
“Het loopt heel goed. In het begin ging het natuurlijk niet snel, dus we moesten echt geduld hebben. Maar nu zien we echt een stijgende lijn, krijgen we leuke reacties en zien we bepaalde klanten ook steeds terugkomen.”
Wait and Sea heeft Facebook en Instagram. Werken social media goed voor de winkel?
“We merken dat mensen social media heel goed oppakken. Meestal plaatsen we op deze kanalen nieuwe producten die we hebben. Dan ga ik meestal in een bepaalde outfit op de foto staan en mensen vinden het dan leuk je terug te zien in de winkel. Ze komen dan bijvoorbeeld ook naar je toe omdat ze iets leuks of nieuws hebben gezien op Facebook of Instagram.”
Er zijn in de laatste jaren enorm veel conceptstores geopend in Nederland. Waarin onderscheidt Wait and Sea zich van andere conceptstores, afgezien van de locatie?
“In het begin was het niet hard nodig om ons te onderscheiden, omdat we één van de weinige conceptstores in Friesland waren. Maar nu zien we er steeds meer, dus we moeten beter ons best doen. We onderscheiden ons vooral door het assortiment steeds te vernieuwen. Klanten willen niet een half jaar lang dezelfde producten zien, dus we zijn steeds bezig met zoeken naar nieuwe merkjes. Bovendien vernieuwen kleine merken zich enorm snel. We kijken ook zelf naar wat de klant draagt en wat haar wensen zijn. We luisteren naar de mensen en dat maakt ons uniek.”
Hecht Wait and Sea net als de meeste conceptstores veel waarde aan duurzaamheid en kwaliteit?
“Duurzaamheid is bij Wait and Sea niet de hoofdzaak. We hechten veel waarde aan kwaliteit, maar dan voor een goede prijs. Een kledingstuk moet lang mee kunnen gaan. En we gaan er eigenlijk vanuit dat de merken die wij verkopen dat ook vinden.”
Hoe zien jullie de toekomst in een landschap vol met conceptstores?
“We zijn net begonnen en natuurlijk nog klein, maar het lijkt ons wel leuk om meer dingen te gaan doen. We zouden bijvoorbeeld wel meer winkels willen openen in het noorden van Nederland. Verder zijn we altijd op zoek naar nieuwe merken. We blijven ons in de toekomst vooral richten op het laten zien van onze stijl en de beleving van het ouderwetse winkelen. Ik denk namelijk echt dat dat terug gaat komen in de toekomst. Misschien niet in de grote ketens, maar wel bij kleine winkeltjes. Mensen gaan denk ik veel liever gezellig naar de stad om rond te kijken. Daarom denk ik ook dat conceptstores tegenwoordig zo populair zijn.”