• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Consumenten besteden 9,81 miljard euro online

Consumenten besteden 9,81 miljard euro online

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

In de eerste drie kwartalen van 2014 hebben Nederlandse consumenten maar liefst 9,81 miljard euro besteed aan online aankopen. Dat komt neer op 17 procent van alle bestedingen binnen de totale markt. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

Het onderzoek werd uitgevoerd door GFK, in samenwerking met PostNL en Thuiswinkel.org. De laatste is de opdrachtgever achter de Thuiswinkel Markt Monitor, en tevens de belangenvereniging van 2.2000 (web)winkels in Nederland. Tot september werd 5 procent van de aankopen via internet gedaan, wat neerkomt op 90,7 miljoen aankopen.

Q1 en Q2 nagenoeg gelijk, Q3 stijgt licht

In het derde kwartaal van dit jaar bedroegen de absolute online bestedingen van de Nederlandse consumenten 3,02 miljard euro, waarmee het nagenoeg gelijk blijft aan het niveau van het tweede kwartaal. Van alle consumentenbestedingen in het derde kwartaal is 16,3 procent online besteed, en dat is iets hoger dan in het tweede kwartaal.

In de eerste twee kwartalen van dit jaar bleven de absolute online aankopen nagenoeg gelijk: 30,0 miljoen euro in het eerste kwartaal en 30,1 miljoen euro in het tweede kwartaal. In het derde kwartaal komt daar een half miljoen bij en komt het aantal online bestedingen op 30,6 miljoen uit. Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor is de online markt nu verantwoordelijk voor 5 procent van alle aankomen die via internet worden gedaan.

Directeur van Thuiswinkel.org Wijnand Jongen laat in een verklaring weten: ‘We verwachten dat het vierde kwartaal, waarin ook de online Sinterklaas- en kerstaankopen van dit jaar worden meegenomen, goed is voor meer dan 31 miljoen online aankopen. Dit zal online verkoop, retailers een omzet van zo’n 3,9 euro miljard opleveren, waarmee de totale online omzet, dus alle online consumentenbestedingen, over heel 2014 naar verwachting uitkomt op 13,7 miljard euro.” De kerstcijfers worden rond 23 december bekend gemaakt.

Vooral kleding wordt online gekocht via tablet

Een op de acht aankopen via internet wordt gedaan met behulp van een tablet. In vergelijking met de totaal aantal online bestedingen komt het aantal aankopen via een tablet op een aandeel van 10 procent. Vooral voor kleding en food- en nearfood gebruiken Nederlandse consumenten hun tablet; zeker 14 procent doet via zijn tablet de online aankoop. Uit het onderzoek blijkt tevens dat 15 procent van de online omzet van kleding te relateren aan de aanschaf via een tablet. Binnen de food- en nearfood-markt is het aandeel zelfs nog hoger; 18 procent van de online omzet is te relateren aan een online aankoop via tablet.

Volgens de onderzoekers staan de online bestedingen van food- en nearfood-artikelen nog ‘in de kinderschoenen’. De absolute omzet voor online bestedingen is echter al 153 miljoen euro. In totaal besteedden Nederlanders in de eerste negen maanden 453 miljoen euro aan online aankopen op het gebied van food- en nearfoodartikelen. Volgens Joop Holla van GFK komt dat neer op 5 procent van de omzet.

GFK
Thuiswinkel
Thuiswinkel Markt Monitor