Het internationale (in)koopgedrag van consumenten en retailers kan Europese merkfabrikanten tot 20 procent omzetverlies kosten. Dat is een van de bevindingen uit een onderzoek van strategisch adviesbureau Oliver Wyman.

Uit het onderzoek blijkt dat 55 procent van de Nederlandse consumenten meer bij buitenlandse webshops bestelt dan twee jaar geleden. Vooral Amazon en Alibaba zijn zeer geliefd. De helft van deze groep is van plan vaker inkopen via buitenlandse webshops te doen. Hierbij spelen de internationale prijsverschillen een belangrijke rol.

De Nederlandse consument is continu op zoek naar de beste prijs, en die valt vaak buiten de Europese grenzen te vinden. Uit het rapport “International Trade Spend Management in Consumer Goods Industries” blijkt dat identieke producten vaak 50 procent goedkoper zijn dan in diverse Europese markten. Ook retailers richten hun blik buiten de Europese grenzen, en dit doen ze vaak in samenwerking met anderen, bijvoorbeeld door middel van inkoopallianties, waardoor ze betere prijzen kunnen afdwingen. Zo lopen Europese merkfabrikanten mogelijk 20 procent omzet mis.

”Fabrikanten moeten daarom snel handelen,” stelt Franc Verhage, retailexpert bij Oliver Wyman. “Sommigen hebben zich al aangepast, maar nog lang niet iedereen. Ze moeten de tarieven en voorwaarden van producten die in verschillende landen worden verkocht, standaardiseren (…) Dit kan pijnlijk zijn, maar het in standhouden van de status-quo lijkt geen reële optie.”

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN