• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Creëert de eerste zomerse week topdrukte in de winkelstraten?

Creëert de eerste zomerse week topdrukte in de winkelstraten?

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Na een relatief koud eerste kwartaal hadden we afgelopen week de eerste zomerse temperaturen in Nederland. Met over de hele week een gemiddelde temperatuur van 23 graden, gemiddeld 12 uur zon per dag en nauwelijks neerslag was het voor veel mensen een goede reden om er op uit te trekken. De vraag die Bureau RMC zich stelt is of de winkelstraten hier van geprofiteerd hebben. Bureau RMC onderzocht met de data van de sensoren van Citytraffic wat de effecten in de winkelstraten in Nederland waren, wat het deed met woonboulevards en hoe druk de Nederlandse stranden waren.

Een topweek voor de winkelstraat

De A1-winkelstraten, zeg maar het gemiddelde van de drukste winkelstraten in 80 Nederlandse steden, lieten in het hele land een zeer drukke week zien. Ten opzichte van dezelfde week vorig jaar was de drukte zelfs 5 procent toegenomen. Des te opmerkelijk omdat Nederland tot dan toe minder drukke straten (-2,6 procent) kende. Hoewel Pasen in 2017 nog voor een rustige maandag zorgde, kan de flinke druktestijging toegerekenend worden aan het lekkere weer. Zo was het klimaat vorig jaar een stuk slechter met een gemiddelde temperatuur van 12 graden en lichte neerslag. Zo lieten dus bijna alle dagen drukkere winkelstraten zien. De druktestijging op de maandag, woensdag, vrijdag en zondag was zelfs 10 procent. (zie tabel hieronder). Opvallend was wel dat zaterdagdrukte niet meedeed met het feest van de topdrukte (-2 procent), hetgeen overigens ook een nationale trend is. We hebben op zaterdag steeds meer andere dingen te doen, dan naar de stad te gaan.

Ook op de stranden was topdrukte te zien, waar het maar liefst 32 procent drukker was dan dezelfde week vorig jaar. Het was vorige week zelfs even druk als een gewone week in de maand juli op het strand. Het is duidelijk dat men na het koude eerste kwartaal van 2018 massaal van de zon ging genieten, in de binnenstad en dus ook op het strand. Overigens profiteerden niet alle winkelgebieden van het mooie weer. De woonboulevards lieten juist een daling zien (-8 procent) ten opzichte van vorig jaar, maar daar zat dan ook weer de sterke tweede paasdag bij in 2017.

Eerder en langer op de dag druk

Het goede weer heeft niet alleen voor drukkere winkelstraten gezorgd, maar ook winkelen we op andere momenten met het mooie weer. We gaan eerder naar de stad en we blijven ook langer hangen. Woensdag 18 april werd het bijvoorbeeld eerder druk en bleef de drukte langer aanhouden. Vanaf 12.30 uur was het in de A1-winkelstraten al net zo druk als op een gemiddelde woensdag rond de druktepiek van 15.00 uur. Op vrijdag en zondag zag Bureau RMC hetzelfde patroon. Het lijkt erop dat de meeste mensen ervoor hebben gekozen om vroeg te gaan winkelen en daarna het terras op te gaan of op een andere manier van de zon te genieten in de binnenstad. Voor ondernemers gold dus dat zij eerder dan normaal een goede bezetting in hun winkels moesten hebben. Van het adagium “vrouwen bloot, handel dood” was dit eerste warme weekend dus geen sprake.

Dit artikel is geschreven door Huib Lubbers, directeur van Bureau RMC . Al meer dan 30 jaar werkt RMC aan toekomstbestendige winkels en winkelgebieden. Met een verleden in retail en kennis van big data verbetert RMC de strategie van iedere winkel en elk winkelgebied.
Bureau RMC
Huib Lubbers
Pasen
RMC
Winkelstraat
zomer