• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Crowdfunding in fashion: About Lifestyle for Men

Crowdfunding in fashion: About Lifestyle for Men

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|INTERVIEW
Nu beginnende modemerken en winkels voor startkapitaal niet meer terecht kunnen bij banken, lijkt crowdfunding de beste optie. Bij deze alternatieve vorm van financiering krijgen ondernemers tegen een beloning donaties van particulieren. Het publiek bepaalt hoeveel geld een project waard is, ideaal voor start-ups om te zien wat werkt en niet. Deze week organiseren Branchevereniging Crowdfunding Nederland en KvK een Crowdfunding Week. Daarom spreekt FashionUnited met ondernemers over het succes van crowdfunding in fashion. In de derde aflevering: Randy Hoogeweegen, eigenaar van conceptstore About Lifestyle for Men op de Haarlemmerdijk in Amsterdam.

Wat is About Lifestyle for Men precies?

“About is een volledig op mannen gerichte kleding- en lifestylewinkel. Dat betekent dat het een one stop shopping-concept is: mannen kunnen hier niet alleen voor een trui of een broek, maar bijvoorbeeld ook voor sokken, schoenen, meubels en verzorgingsproducten zoals shampoo en crèmepjes terecht.”

Waar komt het idee van About vandaan?

“Ik wist al van kleins af aan dat ik ooit een eigen zaak wilde beginnen. Ik werk nu al een groot aantal jaren in de herenmodebranche en merk dat mannen heel gemakzuchtig zijn. Ze willen niet naar de stad om van winkel naar winkel te lopen, maar ze willen op één plek blijven hangen waar ze voor alles terecht kunnen. Daarom ben ik gaan nadenken over een one stop shopping-concept. Ik wilde niet dat mannen zich verplicht voelden iets te kopen. Ik heb hier een grote tafel staan en klanten kunnen ook gewoon een kopje koffie komen drinken zonder dat ze iets meenemen. Op die manier blijven mannen naar je winkel komen.”

Waarom is de Haarlemmerdijk de beste plaats voor About?

“Een jaar voor de opening ben ik al eens rond gaan kijken in Amsterdam. Eerst in de Negen Straatjes, maar daar zijn de huurprijzen te hoog. Daarna ben ik gaan kijken in onder andere De Pijp en de Javastraat. Opkomende gebieden, maar nog te klein en er wonen veel studenten die minder te besteden hebben. Toen kwam er een pand vrij op de Haarlemmerdijk, wat ik meteen een heel goede locatie vond. Er zit hier een aantal andere goede ondernemers en de straat gaat richting de Negen Straatjes, dus er is hier een heel goede doorstroom."

About is volledig op mannen gericht. Wat voor mannen zijn dat zoal?

“Het publiek is heel breed. Qua leeftijd varieert het van jongens van 16 jaar tot mannen van rond de 55 jaar, waarbij About zich meer richt op de jongere generatie. Ik zie hier mannen die verstand hebben van mode en echt komen voor de merken, mannen die er juist geen verstand van hebben en hier komen voor advies en de wat hippere, jonge Amsterdammers die graag een praatje willen maken en misschien nog wat mee willen nemen.”

Is het assortiment ook zo breed?

“Qua kleding is het een mix van twee stijlen. Ik verkoop het clean Scandinavische en de Nederlandse vintage. Over het algemeen verkopen winkels of het één, of het ander, maar de twee zijn juist heel leuk te combineren. De prijs varieert van het iets goedkopere naar het wat duurdere, maar ik verkoop hier geen exclusieve producten. Ik heb bijvoorbeeld Dstrezzed, dat qua prijs net onder Scotch & Soda ligt. Good People is dan weer een iets duurder merk. Dit heb ik bewust gedaan, omdat ik alle mannen in de winkel wil krijgen. Het moet dus breed zijn.”

Afgelopen zomer heeft About via Crowd About Now een crowdfundingscampagne opgezet. Hoe liep dat?

“Het ging heel goed. De campagne liep vanaf juli twee maanden lang. Het doelbedrag was 15.000 euro en er is uiteindelijk 16.400 euro binnengehaald. De eerste 30 procent werd geïnvesteerd door familie, vrienden, kennissen en oud-klanten van winkels waar ik voorheen werkte. Zij maakten ook veel reclame voor About. Het crowdfunden was heel veel werk, bijna een fulltime baan. Ik had het druk met het opzetten van de winkel en ik denk dat ik er wel meer uit had kunnen halen als ik meer tijd had gehad.”

Waarom denk je dat About succesvol gaat worden?

“Ik denk door het serviceaspect en een persoonlijke benadering. Mannen moeten hier echt willen blijven en een praatje komen maken. Ik vraag bij binnenkomst niet naar de maten van de man, maar naar wat hij die dag heeft gedaan. Ik merk dat mannen dat prettig vinden. Ze hoeven van mij niet eens iets te kopen, zolang ze maar in de winkel blijven hangen om bijvoorbeeld iets te drinken of te werken op hun laptop. Ik sta zelf altijd in de winkel en ik probeer me aan de doelgroep aan te passen. Daarom is About doordeweeks ook open tot minimaal 19:00 uur, omdat mannen tot 17:00 uur werken of naar school gaan. About is ook op zondag open."

Waarom heeft About gekozen voor crowdfunding?

“Ik ben voor de eerste financiering naar de bank gegaan en had daarna nog 15.000 euro nodig. Ik vond crowdfunding daarvoor een veel goede optie, omdat je mensen daarmee echt betrekt bij je project. Na afloop zien ze waarin ze hebben geïnvesteerd en die samenwerking spreekt me heel erg aan.”

Hoe is de crowdfundingscampagne aangekondigd?

“Ten eerste heb ik een filmpje gemaakt dat op Crowd About Now kwam te staan. Daarin vertelde ik mijn idee en hoe het idee uiteindelijk uitgewerkt zou worden. Daardoor werden mensen heel nieuwsgierig. Verder heb ik veel gebruik gemaakt van social media als Facebook en Instagram. Ik heb zelfs flyers uitgedraaid en verspreid. Ik ben vooral op jonge mannen gericht, dus ik denk dat social media voor About het beste hebben geholpen. Ik postte bijvoorbeeld iedere dag hoe het met de campagne ging en als mensen zagen dat het goed liep, raakten ze gemotiveerd om te investeren.”

About is nu een week open. Zijn er al plannen voor de toekomst?

“Ik zou in de toekomst willen uitbreiden met meerdere winkels, maar dan ga ik niet kopiëren en plakken. Dan gaat het gevoel er voor mij af. Ik ga dus nadenken over nieuwe ideëen en nieuwe concepten, zodat ik ook andere winkeltjes zou kunnen openen in Amsterdam. Misschien zelfs in Rotterdam en Utrecht, want dat zijn wel opkomende steden. Verder denk ik dat About ook gaat werken met omnichannel, zelfs al is het een kleine onderneming. About is op dit moment te klein om al aan technologie te beginnen, maar misschien dat ik in de toekomst een bezorgservice wil gaan integreren.”


ABOUT
Crowdfunding in fashion