• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Crowdfunding in fashion: Cool Dry Veil

Crowdfunding in fashion: Cool Dry Veil

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |INTERVIEW

Nu beginnende modemerken en winkels voor startkapitaal niet meer terecht kunnen bij banken, lijkt crowdfunding de beste optie. Bij deze alternatieve vorm van financiering krijgen ondernemers tegen een beloning donaties van particulieren. Het publiek bepaalt hoeveel geld een project waard is, ideaal voor start-ups om te zien wat werkt en niet. Deze week organiseren Branchevereniging Crowdfunding Nederland en KvK een Crowdfunding Week. Daarom spreekt FashionUnited met ondernemers over het succes van crowdfunding in fashion. In de laatste aflevering: Ahmad Ghanem, bedenker van de Cool Dry Veil.

Wat is de Cool Dry Veil precies?

“De Cool Dry Veil is een slimme hoofddoek. Vrijwel alle vrouwen met het Islamitische geloof dragen een hoofddoek en de Cool Dry Veil is daar een moderne variant op. Door nieuwe technieken past de hoofddoek zich aan iedere weersomstandigheid aan. Hij blokkeert hitte, biedt bescherming tegen UV-straling, is waterafstotend en bovendien makkelijk uitwasbaar. De hoofddoek is gemaakt van nylon en is verkrijgbaar in meerdere kleuren.”

Waar komt het idee van Cool Dry Veil vandaan?

“Het idee voor de Cool Dry Veil ontstond al een aantal jaar geleden. Ik merkte toen dat steeds meer grote merken als Adidas, Nike en Under Armour zich gingen richten op kleding en accessoires met allerlei technische snufjes. Ik vond dat het tijd werd dat deze innovaties ook zouden worden toegepast op Islamitische mode. En omdat zoveel vrouwen iedere dag een hoofddoek dragen, moesten zij ook kunnen profiteren van moderne technieken.”

Hoe is de hoofddoek ontwikkeld?

“Om de hoofddoek te kunnen ontwikkelen, ben ik twee jaar geleden begonnen met het opzetten van een team van fabrikanten uit heel Amerika. Ik reisde door het hele land om allerlei high-tech bedrijven te bezoeken, op zoek naar de beste materialen en productietechnieken. Dat heeft maanden tijd gekost, maar heeft uiteindelijk wel geholpen om de hoofddoek te realiseren. De Cool Dry Veil wordt geproduceerd in de Verenigde Staten.”

Om de Cool Dry Veil te kunnen realiseren, is via Kickstarter een crowdfundingscampagne opgezet. Hoe liep dat?

“Heel erg goed. Beter zelfs dan ik had verwacht. De campagne werd op 20 mei dit jaar gelanceerd en liep precies een maand. Het doel was een bedrag van 5.000 dollar en het werd uiteindelijk 39.000 dollar. We hebben veel media-aandacht gehad en ik denk dat dat enorm heeft geholpen in het succes.”

Hoe is de Cool Dry Veil, afgezien van de publiciteit, zo succesvol geworden?

“Het is een product dat een probleem oplost. Het is een veel gedragen modeaccessoire, maar dan in praktische variant. En naast de vele publiciteit die we kregen op social media, denk ik dat dat het succes van de campagne heeft bepaald.”

Wat voor mensen investeerden zoal in het project?

“Heel veel verschillende mensen. Jong en oud en van allerlei etniciteiten. Ik zag mensen uit landen over de hele wereld. De meeste investeerders hadden wel een Islamitische achtergrond. Vrouwen met dat geloof zochten duidelijk naar een modernere hoofddoek.”

Waarom was crowdfunding voor de Cool Dry Veil de beste manier van financiering?

“Crowdfunding is naar mijn idee een heel waardevol platform. Met zoveel gebruikers over de hele wereld, kun je met je campagne bijna niet de mist in gaan. Er zijn altijd wel mensen die je project leuk vinden. Publiciteit en aandacht heb je al, je moet alleen nog interesse wekken bij gebruikers. En dat heb je helemaal zelf in de hand. Daarom vond ik crowdfunding de beste en leukste manier om de productie van de Cool Dry Veil te financieren.”

Wat heeft de campagne opgeleverd voor het product?

“Het crowdfunden heeft uiteindelijk veel meer opgeleverd dan ik had verwacht, qua publiciteit en populariteit, maar ook qua geld. Met dat grote bedrag kan ik doorgaan met de Cool Dry Veil en ook nieuwe innovatieve producten creëren voor mensen die het nodig hebben.”

Hoe gaat het nu met de Cool Dry Veil?

“Het gaat allemaal heel goed. Na de campagne ben ik gestart met de verkoop via een eigen website. Op dit moment zijn er ongeveer 1200 bestellingen uit 50 verschillende landen over de hele wereld. Verder merk ik aan reacties dat mensen het een heel fijn en handig product vinden.”

Wat zijn nog plannen voor de toekomst?

“Als eerste wil ik me bezighouden met de verdere ontwikkeling van de Cool Dry Veil, want ik denk dat er nog veel meer mogelijkheden zijn. Niet alleen qua ontwerp, maar ook op het gebied van verkoop. Verder ben ik momenteel bezig met het ontwikkelen van een nieuw product, maar daar mag ik je helaas nog niets over vertellen.”


cool dry veil
Crowdfunding in fashion