Crowdfunding in fashion: Driven Eyewear
bezig met laden...
Nu beginnende modemerken en winkels voor startkapitaal niet meer terecht kunnen bij banken, lijkt crowdfunding de beste optie. Bij deze alternatieve vorm van financiering krijgen ondernemers tegen een beloning donaties van particulieren. Het publiek bepaalt hoeveel geld een project waard is, ideaal voor start-ups om te zien wat werkt en niet. Volgende week organiseren Branchevereniging Crowdfunding Nederland en KvK een Crowdfunding Week. In aanloop naar deze week spreekt FashionUnited met ondernemers over het succes van crowdfunding in fashion. In de tweede aflevering: Daan de Haan, eigenaar van Driven Eyewear, volgens onderzoek van crowdfunding-adviesbuereau Douw & Koren één van de beste crowdfundingprojecten in 2013.
Wat is Driven Eyewear precies?
“Driven Eyewear is een collectie van sportieve brillen die zijn gemaakt uit de motorkap van auto´s. De brillen zijn strak, stoer en zeer divers qua vorm. Het materiaal is vaak staal of aluminium, afhankelijk van het type auto. De scharnieren en neuspads zijn gemaakt met een 3D-printer. De collectie is voor zowel mannen als vrouwen en zij kunnen eventueel zelf kiezen uit wat voor een auto ze hun brillen gemaakt willen hebben.”
Waar komt het idee van Driven Eyewear vandaan?
“Ik ben zelf ontwerper en ondernemer en werkte voor een brillenzaak in Venlo, waar ik vandaan kom. De eigenaar van die zaak vroeg me in 2009 eens na te denken over nieuwe brillen. Snel daarna, al lopend op de schroothoop, kreeg ik het idee om brillen uit de motorkap van een auto te maken. De gedachte daarachter was dat de gevoelswaarde van auto´s bij mannen veel hoger ligt dan de gevoelswaarde van brillen. De brillen van Driven Eyewear hebben dat door de link met auto’s wel. In 2013 heb ik ervoor gekozen het idee daadwerkelijk uit te werken tot maakbare brillen. Ik werkte daarvoor samen met verschillende bedrijven die bijvoorbeeld de motorkappen leverden.”
In 2013 heeft Driven Eyewear via Primal Edition, een platform dat inmiddels niet meer bestaat, een crowdfundingproject opgezet. Hoe liep dat?
“Ik verwachtte eigenlijk al dat het doel zou worden gehaald, omdat het project zou uniek was. Het project liep bijna twee weken en ik had twintig brillen gemaakt. Het doel was om zeventien mensen in het project te laten investeren. In ruil voor hun steun kregen zij één van de twintig brillen. De overige drie heb ik naar Top Gear gestuurd. De eerste tien investeringen werden gedaan door kennissen en de laatste zeven door mensen die het merk niet kenden, zelfs uit Brussel en Engeland. Daarom vond ik het staartje van de campagne ook het leukst.”
Driven Eyewear vroeg destijds om een investering van 500 euro per bril. Is dat het normale tarief voor de producten?
“Nee, het ligt echt aan het type auto. De normale prijs per bril is 300 euro, dan hebben we het over auto’s die op de schroothoop liggen. Maar als we een bril moeten maken uit een Maserati of Ferrari, dan lopen de kosten natuurlijk hoog op. Ik ben nu bezig met prototypes waarvan ik een aantal onderdelen kan maken met een 3D-printer. Dat is veel goedkoper, waardoor de brillen voor bijvoorbeeld 150 euro kunnen worden verkocht. Maar destijds kostte het opzetten van de campagne natuurlijk wel wat geld.”
Driven Eyewear was volgens Nu.nl één van de vijftien beste crowdfundingprojecten in 2013. Hoe is het zo succesvol geworden?
“Ik had vóór de lancering van Driven Eyewear een cursus crowdfunding gedaan en daar had ik geleerd dat mensen niet investeren omdat ze zo graag willen helpen. Ze willen je vooral steunen op basis van je idee. En omdat dit zo’n gestoord idee was, vonden mensen het leuk. We hadden iets aparts en dat sprak mensen aan. Het is een consumentenproduct, maar niet te idealistisch.”
Wat voor mensen investeerden er zoal in het project?
“Er kwamen destijds verschillende typen mannen op af. Je had de 35-plussers die het heel leuk vonden om de brillen tijdens bijvoorbeeld een borrel te dragen en dan te vertellen dat ze hadden bijgedragen aan een crowdfundingproject. En daarnaast had je de wat jongere mannen die het niet zozeer ging om het materiaal, maar die het gewoon een tof concept vonden. Dus bij iedereen boven de 35 jaar ging het echt om de auto’s en bij iedereen daaronder ging het meer om het idee.”
Driven Eyewear is begonnen in Venlo. Wat voor invloed heeft de locatie gehad op het project?
“Je hebt in de provincie denk ik een veel kleinere markt. Maar aan de andere kant is het wel persoonlijker. Ik weet wie hier in de omgeving wat draagt en wat mensen van de brillen vinden. Maar van kopers ver weg, dus bijvoorbeeld in Brussel, weet ik minder goed hoe goed ze de bril vinden. Ik denk dus dat het in de startfase van een onderneming heel slim is om in de provincie te beginnen.”
Waarom heeft Driven Eyewear gekozen voor crowdfunding?
“In eerste instantie hebben we de campagne eigenlijk niet opgezet voor het geld, want 18 keer 500 euro is helemaal niet zo veel. Voor ons was het een manier om erachter te komen wat mensen van Driven Eyewear vonden. We wilden door middel van het project sympathie voor het merk opbouwen. Het was eigenlijk meer een soort voorverkoop.”
En wat heeft het project opgeleverd voor het merk?
“In het begin merkten we dat mensen die het crowdfundingproject zagen heel enthousiast waren. Zij bestelden een bril, omdat ze die hadden gezien op internet. Dat heeft er eigenlijk voor gezorgd dat we het merk verder zijn gaan ontwikkelen. We hebben nu bijvoorbeeld ook het idee om vaker campagnes te starten op Kickstarter met bijvoorbeeld limited editions of bepaalde auto’s, gewoon omdat crowdfunding zo’n goede en sympathieke manier is om reclame te maken.”
De brillen van Driven Eyewear worden momenteel verkocht via de webshop. Zijn er plannen voor andere verkooppunten?
“Op dit moment is Driven Eyewear nog redelijk klein. Als er 75 mensen met één van onze brillen rondlopen, is het veel. Ik werk nu samen met een investeringspartner, waardoor we het aantal brillen kunnen vergroten. Ik wil de brillen ook op meerdere plaatsen gaan verkopen. Dat hoeven niet per se brillenzaken te zijn, maar het lijkt ons ook heel leuk om ze in autogarages neer te leggen. We willen echt een brug gaan slaan tussen mode en autoretail.”
Foto´s: Henny van Roomen