Cyber Monday streeft Black Friday voorbij
bezig met laden...
Cyber Monday heeft in de Verenigde Staten zo’n 3,39 miljard dollar (3,2 miljard euro) opgeleverd. Dat is 10 procent meer dan een jaar eerder. Volgens Adobe lag 80 procent van alle verkoop bij grote webwinkels. Ook lag de verkoop hoger dan bij Black Friday, met 1 procent meer.
Op Black Friday ligt de nadruk vooral op fysieke winkels, terwijl de webwinkels op maandag grote uitverkoop hebben. De laatste jaren lijkt het echter steeds meer te vervagen; online retailers willen niet langer wachten tot maandag en beginnen vaak al op Black Friday. Ook in Nederland en België kozen diverse retailers voor een weekend lang korting. Experts verwachten dat Black Friday Cyber Monday in de toekomst gaat overnemen, misschien volgend jaar al wel.
Warenhuisfederatie Comeos laat aan RetailDetail weten dat de koopjesdagen beiden ‘definitief zijn doorgebroken in België’. Sommige kledingwinkels noteerden een omzetstijging van maar liefst 80 procent ten opzichte van vorig jaar. Ook was er een records voor de online retailers. “De toevloed van bezoekers online was in België zodanig groot dat bepaalde webshops zondagavond trager geladen werden,” aldus Comeos.
Beeld: The Sting