• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • De sperperiode voorafgaand aan de Belgische solden, afschaffen of niet?

De sperperiode voorafgaand aan de Belgische solden, afschaffen of niet?

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

De sperperiode, de periode voorafgaand aan de solden waarin in België geen kortingen worden gegeven, staat onder druk. Afschaffen, zegt de één, er worden toch wel koppel- en fluisterkortingen aangeboden. Behouden, zegt de ander, anders vermindert de aantrekkingskracht van de solden.

In Belgie is de uitverkoopperiode overzichtelijk geregeld: van 3 januari tot 31 januari en van 1 juli tot 31 juli is er solden. Alleen producten die minstens dertig dagen in de winkel hangen, mogen worden afgeprijsd. Voorafgaand aan de solden geldt een sperperiode, die ook een maand duurt. In die periode mogen ondernemers geen afprijzingen aankondigen, zodat consumenten tijdens de uitverkoop de nieuwe prijs met de oorspronkelijk prijs kunnen vergelijken.

Maar nu staat die sperperiode onder druk. Doordat retailers in die periode steeds vaker koppel- of fluisterverkoop toepassen. En dat mag ook, zowel binnen als buiten de sperperiode, omdat een koppelverkoop gaat om een minimale afname en daardoor niet wordt gezien als een prijsvermindering. Fluiterverkoop, waarbij de verkoper aan een klant een bepaalde korting geeft op een kledingstuk, is volgens de Belgische wet ook toegestaan.

Onderzoek brancheorganisatie

Uit onderzoek van de bracheorganisatie NSZ, waaraan 563 kleding- en schoenenwinkels hebben deelgenomen, blijkt dat 36 procent aan koppelverkoop zal doen en 24 procent fluistersolden aanbieden. De toename van het aantal zelfstandige kleding- en schoenenwinkels dat aan koppelverkoop doet is opmerkelijk: vijf jaar geleden, in 2012, deed nog maar 11 procent van de modedetailhandelaars dat. Dat nu ook de modedetailhandel steeds vaker koppelverkoop hanteert heeft ermee te maken dat de grote ketens veel gezamenlijke aanbiedingen doen. Heel wat winkeliers voelen zich gedwongen om mee te doen.

Een kwart van de ondervraagde modezaken zegt aan fluistersolden te doen. Die praktijk kent een minder opmerkelijke opmars, gezien in 2012 18 procent van de winkels dat ook al deed. De opmars van koppelverkoop en fluistersolden betekent echter niet dat de aantrekkingskracht van de solden zou verminderen. Heel wat consumenten verkiezen de solden boven koppelverkoop omdat ze dan niet gedwongen worden om meerdere items aan te kopen maar 'gewoon' korting genieten.

De vraag die nu in België rijst is of de sperperiode afgeschaft moet worden. De komende dagen zal de minister van economie en consumentenzaken Kris Peeters zich samen met zijn collega’s en met de sector over dit onderwerp buigen. De minister zelf is voorstander van de afschaffing omdat de sperperiode volgens hem toch niet wordt gerespecteerd.

Lees ook: De alternatieve uitverkoop van Graanmarkt 13

fluisterverkoop
koppelverkoop
Solden
Sperperiode