• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Denim City opent eigen winkel

Denim City opent eigen winkel

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Naast een (internationale) jeans school, een innovatiecentrum, een uitgebreid archief en een denim werkplaats, komt Denim City nu ook met een eigen winkel. De boetiek opent deze week zijn deuren op dezelfde locatie als de overige faciliteiten van de organisatie, in de Hallen in Amsterdam West.

”Het wordt een echte ouderwetse denim winkel in een modern jasje,” zegt general manager Harm Magis. “Het betreft een breed assortiment, inclusief schoenen en accessoires, maar denim zal de boventoon voeren.”

Grote merken als Levi’s, Wrangler, Calvin Klein en Hilfiger Denim zullen in de winkel verkrijgbaar zijn, maar ook kleinere, specialistische jeansmerken zoals Denham, Endrime, Benzak, Blackhorse Lane en duurzaam lederwaren label Butts & Shoulders worden vertegenwoordigd.

Klanten zullen er niet alleen denim kleding kunnen kopen. Voor de liefhebber die zelf handig is, is ook denimstof per meter te koop, en er is bovendien ook een kleermaker aanwezig die - mits het niet te druk is - direct reparaties en aanpassingen kan uitvoeren. Altijd een smoking van denim gewild? Ook dat kan op maat worden gemaakt.

Duurzaamheid staat voorop

Volgens Magis komt het idee voor een eigen winkel voort uit de behoefte om zo transparent mogelijk te zijn naar de klant toe en samen met merken een platform te creëren waar zij ook hun verhaal kunnen vertellen. “Wij hebben niet de pretentie volledig duurzaam te zijn, maar we zijn daar wel mee bezig en willen dat ook naar consumenten kunnen communiceren. Niet voor niets luidt ons motto: ‘Towards a brighter blue’, want de beste wassing is uiteindelijk geen wassing. Binnenkort krijgen wij nieuwe laserapparatuur waarmee we duurzamer kunnen wassen, doordat er minder water verbruikt wordt. Ook de merken waar wij mee werken willen dat. Zo is Levi’s bijvoorbeeld bezig met zijn water campagne.”

Magis verwacht genoeg belangstelling voor de nieuwe winkel. “De Hallen trekt zo’n twee miljoen bezoekers per jaar. Voordat klanten de winkel bereiken lopen ze eerst langs onze productiefaciliteiten, waar ze kunnen zien hoe alles wordt gemaakt. Daardoor gaat het echt voor ze leven,” zegt hij. “Op den duur willen we ook exposities in het Archief gaan houden waarmee we het verhaal van denim kunnen vertellen.” Het wordt dus een totale denim ervaring? “Dat dekt de lading wel,” lacht hij.

Plannen voor uitbreiding zijn er niet. Daarvoor is het veel te druk. “We werken onder andere samen met een couturier, en met een aantal restaurants voor de verzorging van denimbedrijfskleding en -schorten, en we zijn ook druk bezig met de productie van de ADE jeans,” aldus Magis.

Denim City Loves ADE

De Denim City Loves ADE jeans zijn gemaakt ter ere van het Amsterdam Dance Event 2016, dat van 19 tot en met 23 oktober gehouden wordt. De jeans, gemaakt in samenwerking met vooraanstaand denimproducent Candiani, worden in beperkte oplage van 300 paar geproduceerd. De broek kost 197 euro en is zowel bij Denim City in De Hallen als bij Mary Go Wild op de Zeedijk in Amsterdam verkrijgbaar.

De Denim City winkel is van woensdag tot en met zondag geopend.

In oktober, de maand waarin denimbeurs Kingpins en de Global Denim Awards plaatsvinden, besteedt FashionUnited aandacht aan Denim. Voor alle artikelen over denim, klikt u hier.

Foto:Denim City loves ADE jeans
Denim City