• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Detailhandel Nederland uit zorgen over hogere kosten betalingsverkeer

Detailhandel Nederland uit zorgen over hogere kosten betalingsverkeer

Door Arjan Ranjbar

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Nieuwe Europese regels voor het betalingsverkeer, die het technologiebedrijven makkelijker maken die markt te betreden, dreigen winkeliers op te zadelen met hoge kosten. De consument krijgt daar uiteindelijk de rekening voor gepresenteerd, waarschuwt branchevereniging Detailhandel Nederland.

De Payment Service Directive 2 (PSD2) geldt vanaf 2018 als nieuwe betaaldienst-richtlijn. Winkeliers vrezen dat deze nieuwe initiatieven, waarvan het merendeel draait op creditcard, het veel goedkopere pinnen in gevaar kan brengen, zo stelt Detailhandel Nederland. Momenteel betalen winkeliers al voor elke creditcard-betaling een vergoeding die kan oplopen tot enkele procenten. Deze tarieven liggen tot wel twintig keer hoger dan bij het gebruikelijke pinnen. “Wij vrezen voor een stijging in de kosten van het betalingsverkeer. Een logisch gevolg is dat deze kosten zullen worden doorberekend in de consumentenprijzen, want doorbelasten aan de gebruiker is straks onder PSD2 grotendeels verboden”, zegt Michel van Bommel, secretaris Betalingsverkeer van Detailhandel Nederland in een persbericht.

Volgens de brancheorganisatie is het huidige Nederlandse betalingsverkeer het meeste efficiënte van Nederland, en zijn de nieuwe initiatieven op dit gebied geen vooruitgang. “Dat zijn geen nieuwe betaalmiddelen, maar gewoon een dure creditcard transactie in een nieuw jasje. Als we niet opletten, gaat door PSD2 de bewust efficiënt pinnende consument de tol betalen voor de onbewust inefficiënt betalende consument,” aldus Van Bommel.

Vooralsnog blijft pinnen de meest dominante betaalmethode. Ook retourpinnen is bezig aan een opmars. Met retourpinnen krijgt de consument het verschuldigde bedrag direct op de rekening gestort. Inmiddels is zestig procent van de consumenten bekend met de mogelijkheden van retourpinnen. Vorig jaar bood 12 procent van de winkels de optie, inmiddels is dit percentage opgelopen tot 22 procent. Dit blijkt uit cijfers van Detailhandel Nederland.

Beeld: Pexels.com

Detailhandel Nederland
Payment Service Directive 2