• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Detailhandelomzet stijgt, maar niet voor kleding- en schoenenwinkels

Detailhandelomzet stijgt, maar niet voor kleding- en schoenenwinkels

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

In het derde kwartaal van 2016 daalde de omzet van kleding- en schoenenwinkels met ruim 2 procent. Dit kwam doordat er bijna 3 procent minder werd verkocht, de prijzen lagen 1 procent hoger dan een jaar eerder. Dat meldt het CBS in de Kwartaalmonitor Detailhandel.

In de maand september hadden veel kleding- en schoenenwinkels last van de hoge temperaturen, waardoor er minder werd verkocht. De omzet was in die maand bijna 11 procent lager dan vorig jaar. Schoenenwinkels hadden het moeilijk en zagen de omzet met ruim 12 procent afnemen. Bij textielsupermarkten liep de omzet met ruim 5 procent teurg. Alleen winkels in bovenkleding behaalden een gelijke omzet als vorig jaar.

De totale detailhandel zag de omzet in het derde kwartaal met 1,2 procent stijgen. De omzet stijgt hiermee voor het achtste kwartaal op rij. Online winkelen was daarbij de grootste stuwer; de totale online omzet nam met 14,3 procent toe ten opzichte van het jaar ervoor. In deze periode groeide de online omzet van de pure webwinkels met 17,8 procent het sterkst. Bij winkels waar de verkoop via internet een nevenactiviteit is, de zogeheten multi-channelers, steeg de online omzet met 9,4 procent.

Beeld: FashionUnited

CBS