• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Doordeweeks Amsterdam: ‘Wat anders dan standaard winkels’

Doordeweeks Amsterdam: ‘Wat anders dan standaard winkels’

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |INTERVIEW

Vintage kleding, make-up, kunst en koffie; Amsterdam is weer een eigentijdse winkel rijker. Doordeweeks opende vorige week haar deuren aan de Kinkerstraat in Amsterdam West. Met alweer de derde vestiging in minder dan een jaar tijd gaat de nieuwe winkel hard. FashionUnited sprak met de dames achter Doordeweeks, Jildou Fleur en Wiske Beemsterboer, over het succes van hun concept.

“Ik denk dat het zo goed loopt omdat we een combinatie hebben van nieuw en vintage,” vertelt Fleur, de zakelijke van de twee eigenaressen. Samen met Beemsterboer, met wie ze al sinds haar zestiende bevriend is, opende ze vorige week de zoveelste conceptstore in Amsterdam. Nieuw zijn ze niet meer, maar naar eigen zeggen is Doordeweeks toch net wat anders dan standaard winkels.

Het succes van Doordeweeks zit hem in de verscheidenheid

“Onze winkel is laagdrempelig door de verscheidenheid die we bieden,” legt Beemsterboer, de meest creatieve van de twee, uit. Doordeweeks is meer dan een kledingwinkel. Naast nieuwe en vintage mode van merken als Black Label Amsterdam, Daphny Raes en 2nd One, vind je er ook accessoires, hippe meubelen, kunst van jonge talenten en kun je genieten van White Label koffie. Daarnaast werken de dames samen met jonge ontwerpers en bieden hen een platform om hun producten te verkopen. “We doen net even wat anders dan standaard winkels. We hebben bijvoorbeeld een make-up bar in onze andere vestiging,” zegt Beemsterboer. “Dat is wel een nieuw concept in Amsterdam, dus dat is echt ons selling point,” gaat Fleur verder. In de make-up bar kunnen klanten zich onder het genot van een hapje en drankje laten opmaken door één van de visagisten, bijvoorbeeld voor een feestje of een bruiloft. “Vooral in de zomer is daar veel gebruik van gemaakt.”

“Het is ook de combinatie met het interieur,” vertelt Fleur. “De stijl van onze winkel komt goed terug in onze inrichting. We vinden het opzetten, het zoeken naar ideeën heel leuk,” legt de andere eigenaresse nog uit. De winkel is heel huiselijk ingericht. Overal hangen schilderijtjes met inspirerende teksten, de collectie hangt verdeeld over een aantal gammele kledingrekjes en in het midden van de winkel staat een bruine, leren bank en een tafeltje met bloemen en een schaal koekjes. Achterin, vlak bij de paskamers, is een koffiehoekje ingericht, met een keukentafel en een ouderwets koffiezetapparaat. Op de grond liggen nog grote tapijten. Overal waar je kijkt, is wel iets te zien.

Het idee van Doordeweeks begon op een bierviltje

Fleur en Beemsterboer hebben hun eerste winkel van Doordeweeks geopend in oktober vorig jaar. “In juni van dat jaar is het allemaal begonnen. We wilden eigenlijk al heel lang een vintage winkel beginnen. Wiske is opgeleid tot ontwerpster en ze heeft een grote passie voor vintage, dus het leek haar ook heel leuk,” legt Fleur uit. “We hebben het eerst op een bierviltje uitgeschreven,” lacht ze. “We begonnen met heel veel ideeën,” gaat de andere eigenaresse verder. “Die hebben we in een trechter gegooid, omdat het echt te veel was. We wilden in ieder geval iets anders dan de vele conceptstores die Amsterdam al kent.”

De ondernemers kregen twee maanden later de sleutel van hun eerste pand aan de Andreas Bonnstraat in Amsterdam Oost, dat ze hebben gefinancieerd door middel van een lening. In september 2014 hebben ze geklust en een maand later ging de winkel al open. “We wilden de naam van onze winkel in de eerste instantie relateren aan die straat, dus we zochten naar iets met ‘bonn’, maar dat vonden we uiteindelijk toch wat ver gezocht. Dus toen gingen we heel simpel denken en uiteindelijk werd het ‘Doordeweeks’. De naam blijft lekker hangen en dat vinden we heel belangrijk.”

“Daarna kwam de tweede winkel op ons pad, die zit in Oostpoort. Doordat we al een winkel hadden, konden we het ons veroorloven,” vertelt Fleur. De winkel liep zo goed, dat de dames zich ook wilden gaan vestigen in West. “We zijn alle panden in de Kinkerstraat afgegaan, hebben bezichtigingen gedaan en twee weken later hadden we de sleutel,” vertelt Fleur. “De toeloop is hier heel goed,” gaat ze verder. Fleur en Beemsterboer hebben ervoor gekozen zich eerst te vestigen in alle stadsdelen van Amsterdam, niet alleen omdat de huur in het centrum te hoog is. “Als we nu meteen in het centrum zouden gaan zitten, zouden we moeilijk kunnen opboksen tegen de vele vintagewinkels die daar al zitten,” vertelt Beemsterboer.

Kleding in vintage-stijl doet het goed

“We zien hier allerlei mensen. Jonge meiden, hipsters, moeders, tweeverdieners, zelfs vrouwen van boven de 50,” vertelt Fleur. De eigenaresses richtten zich in de eerste instantie op vrouwen tussen de 20 en 35 jaar en hadden zo’n breed publiek dus niet verwacht. “Gaandeweg kom je dingen tegen en je leert je klanten kennen. We spelen daarop in, door bijvoorbeeld nieuwe merken toe te voegen. In Oostpoort is er een andere klantenkring dan hier. En ondanks dat we overal hetzelfde uit willen stralen, passen we ons wel aan op onze klanten.”

“Ik denk dat vintage de komende jaren gaat aantrekken, vooral ook omdat mensen zich steeds bewuster worden,” vertelt Fleur. “Ze willen meer duurzame en biologische producten. Vintage past daar heel goed bij, zeker tegenover grote ketens als Primark met al die fabrieken in Bangladesh. We hebben hier liever dat je iets meer betaalt en dan een goed product hebt, dan dat je kleding koopt die in zo’n fabriek is gemaakt.” De oprichtsters doen altijd zelf hun inkopen, waarbij Beemsterboer met haar mode-achtergrond meestal de meeste inspraak heeft. Bij de inkoop kiezen ze bewust voor fair trade producten. “We uiten dat niet zo, maar fair trade is wel de achterliggende gedachte bij bepaalde merken die we hier hebben,” gaat Fleur verder. Of dit de winkel de komende jaren gaat helpen, weten de dames niet. Voor nu zijn social media als Facebook en Instagram voor Doordeweeks het belangrijkste middel om klanten te trekken.

Conceptstore
doordeweeks
Vintage