Dover Street Market Paris, de incubator van Comme des Garçons
bezig met laden...
Parijs - Dover Street Market blijft in het nieuws. De retail-arm van Comme des Garçons met concept stores in Londen, New York, Tokyo, Los Angeles, Singapore en Beijing opende recent twee kleinere adressen in Parijs: een aan juwelen gewijde corner bij de nieuwe Galeries Lafayette Champs-Elysées en een winkel in de Marais met door Sarah Andelman (ex-Colette) bij elkaar gezochte beautyproducten, Dover Street Parfums Market.
En dan is er nog Dover Street Market Paris. Geen winkel, wel het platform waarmee Adrian Joffe, de CEO van Comme des Garçons, nieuwe labels hoopt te ontwikkelen, te beginnen met Honey Fucking Dijon en Youths in Balaclava.
Comme des Garçons begeleidt labels als Honey Fucking Dijon en Youths in Balaclava mode naar de toekomst
Het platform is vergelijkbaar met dat van 'business accelerators' als Tomorrow en Slam Jam, die onafhankelijke merken helpen met brand development, productie en distributie. New Guards Group, het Italiaanse bedrijf achter merken als Off-White, Marcelo Burlon en Palm Angels, werd groot met een gelijkaardige aanpak (NGG is sinds kort in handen van Farfetch).
Comme des Garçons ontfermt zich over, onder meer, de productie en de verkoop van de jonge labels, maar is er geen eigenaar van. In tegenstelling tot de eigen lijnen, waaronder Junya Watanabe en Noir Kei Ninomiya.
Het bedrijf ontwikkelde in het nabije verleden al het label van de Russische ontwerper Gosha Rubchinskiy. Dat is vorig jaar stopgezet. Rassvet en GR-Uniforma, twee andere merken waar Rubchinskiy bij is betrokken, worden ook bij Dover Street Market Paris ondergebracht. Rassvet had eerder dit jaar collabs met Russell Athletic en Hi-Tec. GR-Uniforma koppelde zich aan het Red Tag project van Diesel voor een capsulecollectie (een project dat gestuurd wordt door Tomorrow).
Honey Fucking Dijon
Honey Fucking Dijon is het label van de in Berlijn gevestigde Amerikaanse deejay Honey Dijon. De eerste levering is klein: een reeks t-shirts en lederwaren geïnspireerd door Dijons métier: een record bag, een tas voor USB-sticks. De eye catcher is Dijons HFD-logo, ontworpen door de Britse art director (en popster) Trevor Jackson. Het is de bedoeling dat de collectie elk seizoen wordt uitgebreid. De portefeuilles en andere accessoires worden gemaakt in de Spaanse ateliers waarmee Comme des Garçons al jaren werkt. "Ik was een fan," zegt Joffe in de persverklaring. "Ik ontmoette haar toen ze draaide op onze afterparty na het Met Ball. Ze stopt hart en ziel in haar werk, is artistiek en authentiek."
Youths in Balaclava
Adrian Joffe leerde de kids achter Youths in Balaclava kennen toen Dover Street Market een winkel in Singapore opende (in partnership met de plaatselijke retailgigant Club 21). Het label werd in 2015 opgericht door de toen 17-jarige Taufyq Iskandar en zes vrienden van de middelbare school. Ze vonden in Singapore nergens kleren die ze graag zelf wilden dragen. En dus gingen ze zelf aan de slag. Intussen is Youths in Balaclava een 13-koppig collectief. Tijdens de modeweek van Parijs toonden Iskandar en zijn team voor het eerst een collectie aan internationale buyers en pers: Lost In Translation, geïnspireerd door de gemengde gevoelens van jongens in Singapore die zich na hun verplichte legerdienst opnieuw moeten integreren.
Beide labels worden voornamelijk verkocht in de winkels van Dover Street Market, maar ook bij multibrandboetieks. Klanten in de Benelux zijn, volgens informatie van Comme des Garçons, T0K 10 (Rotterdam), Cowboys 2 Catwalk (Amsterdam), Labels (Sittard), Louis (Antwerpen) en Smets (Luxemburg).
Experiment in de genen
Met Dover Street Market bevestigt Comme des Garçons zijn reputatie als avontuurlijk modebedrijf.
De flagships van DSM worden beschouwd als het schoolvoorbeeld van een 21ste-eeuws department store, met een zorgvuldige mix van luxe, avant-garde en streetwear, Instagram-waardig decors en fijne restaurants. Een lichtpunt in een moeilijke periode voor warenhuizen (zie onder meer het faillissement, vorige week, van Barney's in de Verenigde Staten en de sluiting van de Nederlandse filialen van Hudson's Bay).
Experiment zit in de genen van Comme. Dat zie je aan de mode van Rei Kawakubo, maar ook aan de winkels van het bedrijf.
• In de jaren tachtig opende het Japanse label een winkel in Brussel, met Jenny Meirens, de retailer die later Martin Margiela begon. In New York opende Comme een zaak in de toen nog grotendeels onontgonnen wijk Chelsea, met de Britse architecten Future Systems.
• In 2004 bedacht Comme des Garçons het concept van de Guerrilla Store, met efemere winkels in steden waar niet noodzakelijk voldoende potentieel was voor een volwaardige zaak — Berlijn was de eerste, gevolgd door onder meer Reykjavik, Warschau, Helsinki, Singapore, Stockholm, Athene, Beiroet en Glasgow. De Guerilla Store was de voorloper van de thans alomtegenwoordige pop-ups.
• Comme opende ook een reeks Pocket stores, miniatuur boetieks met een beperkt aanbod producten (t-shirts van de Comme des Garçons Play-lijn, lederwaren, parfums). Daar zijn er twee van in Amsterdam.
Beelden: via Comme des Garçons