Duurzaamheidsexpert Franklin von Winckelmann: “Ik wil de verbindende factor zijn tussen bedrijf en producent”
bezig met laden...
Franklin von Winckelmann, ontwerper en oprichter van het label VonWinckelmann en expert op het gebied van duurzaam ontwikkelen en produceren van textielgerelateerde collecties, heeft na jaren in het buitenland te hebben gewerkt, van Zuid-Amerika tot Azië, weer voet op Nederlandse bodem gezet. Hier wil de ontwerper met samenwerkende partners, waaronder Modint, zijn MVO-expertise aanbieden aan bedrijven. Het textielconvenant is hiervoor het uitgangspunt, maar niet leidend. FashionUnited spreekt Von Winckelmann telefonisch over de nieuwe stap in zijn duurzame carrière.
“Bedrijven schrikken al snel af van alle regels waar het volgens het textielconvenant aan moet voldoen. Terwijl iedere stap in de duurzame richting al een goede is," aldus Von Winckelman telefonisch tegenover de redacteur. Zijn plan is daarom om als een ‘hands-on-builder’ aan de slag te gaan. Dit houdt volgens de ontwerper in dat hij een brug slaat tussen producenten en bedrijven.
Bij de naam Von Winckelmann gaat wellicht niet bij iedereen een belletje rinkelen. De ontwerper liet zich in 2007 als eco designer kwalificeren. Daarna doorliep hij voor zijn eigen mode- en interieurlabel VonWinckelmann alle fases van een duurzame productieketen, van het verbouwen van een biologische katoenplant in Zuid-Amerika tot aan het eindproduct. “Met het project in Paraguay heb ik het hoogste duurzaamheidsniveau behaald: de Global Organic Textile Standard (GOTS). Zeventig procent van hoe ik werk is duurzaam. Ik ben een klein bedrijf en voor mij was het makkelijker om de switch naar duurzaamheid te maken. De grotere uitdaging ligt bij MKB’ers die net niet klein genoeg zijn om snel te kunnen schakelen en niet groot genoeg om gebruik te kunnen maken van enorme budgetten," aldus de ontwerper.
Na twaalf jaar ervaring en kennis hebben opgedaan, wil de ondernemer, naast het blijven uitvoeren van zijn eigen werkzaamheden voor zijn label bedrijven helpen hun productieketen te verduurzamen. "Als ontwerper en eigenaar van een eigen label begrijp ik modebedrijven heel goed, ik kan verschillende petten opzetten. Ik begrijp dat de energie die in het verduurzamen van het bedrijf wordt gestoken ook moet lonen, in omzet en aandacht. Want als de nieuwe duurzame koers voor een bedrijf niet loont, heeft verduurzamen geen zin.”
Franklin von Winckelmann biedt zijn expertise onder andere aan leden van Modint, recruitment bureau’s en als zelfstandige expert via zijn netwerk en Clean&Unique; een organisatie die modebedrijven en ontwerpers helpt bij het implementeren van duurzame oplossingen.
Beeld: Franklin von Winckelmann