• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • E-commerce België: Belgen winkelen meer online, cross-border het liefst in Nederland

E-commerce België: Belgen winkelen meer online, cross-border het liefst in Nederland

Door Natasja Admiraal

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

De e-commerce omzet in België bedroeg in 2018 totaal 11,84 miljard euro, een plus van 12,5 procent in vergelijk met 2017 (10,52 miljard euro). Naar verwachting zal deze stijging in 2019 doorzetten met 13 procent, wat goed is voor een omzet van 13,37 miljard euro. Dat blijkt uit het rapport ‘Ecommerce België 2019’ van Ecommerce Foundation.

Ecommerce Foundation: Belgische e-commerce goed voor 11,84 miljard euro in 2018

Het aandeel van de bevolking dat over de grens winkelt is gestegen: in 2018 kocht 56 procent van de Belgische consumenten zowel in webshops uit eigen land als over de grens, waar dat in 2016 nog 52 procent was. Hoewel deze percentages op een kleine stijging lijken te duiden, wijzen de cijfers volgens Ecommerce Foundation op een ruimere acceptatie van online cross-border shoppen en een snel stijgende koopbereidheid in andere landen. Het aantal consumenten dat online uitsluitend cross-border winkelt is eveneens gestegen: in 2018 was dat 16 procent, terwijl dat in 2016 nog 12 procent was. Er worden in het rapport over bovengenoemde percentages geen voorspellingen voor 2019 gedaan.

Belgen kopen cross-border het liefst bij Nederlanders: 34 procent van de online aankopen over de grens wordt gedaan bij Nederlandse webshops. China komt met 16 procent op de tweede plaats, gevolgd door Duitsland met 15 procent. Volgens Ecommerce Foundation is correcte ‘language localization’ een must voor het beste resultaat, lees: conversie en omzet.

E-commerce België: meeste online kopers tussen de 50 en 64 jaar

Gemiddeld gaven Belgische e-shoppers jaarlijks 1.856 euro uit. Opvallend is dat 23 procent van de online kopers tussen de 50 en 64 jaar is en daarmee de grootste groep vormt. Ter vergelijking: de leeftijdsgroepen tussen de ‘20 en 29 jaar’ en ‘30 en 39 jaar’ zijn beide goed voor 17 procent.

Net als in andere landen is de voornaamste drijfveer om online te winkelen de prijs, geeft 20 procent van de Belgische consumenten aan. Dit wordt met 9 procent gevolgd door het argument ‘tevredenheid met ervaringen uit het verleden’. De meeste consumenten (58 procent) vinden dat de maximale levertijd voor online bestellen tussen drie en vijf dagen moet liggen, met als reden dat België maar een klein land is.

De tekst gaat verder onder infographic

Het bruto binnenlands product (bbp) blijft gestaag stijgen, in 2018 met 1,89 procent in 2019 naar verwachting met 1,5 procent. Dit percentage komt overeen met de voorspelling van de Europese Commissie.

Foto: Burst via Pexels. Infographic E-commerce Foundation

Belgische online shoppers
Cross-border
E-commerce
e-commerce België
e-commerce foundation
Online Shoppen