Een kijkje in de eerste Franse winkel van Reformation.
Het Californische merk Reformation opent op zes november zijn eerste vestiging in Frankrijk en op het Europese vasteland. Er waren al wel winkels in het Verenigd Koninkrijk. Opnieuw valt de keuze op de wijk Le Marais in Parijs, een van de populairste arrondissementen voor de vestiging van buitenlandse merken.
De scenografie van de locatie bestaat uit lampen en spiegels van Muranoglas, handgeknoopte tapijten en een trap met een smeedijzeren leuning. Een chique en glamoureuze locatie, die ook Retail X huisvest. Dit high-tech retailconcept, gelanceerd in 2017, combineert de e-commerce-ervaring met fysieke winkels.
Het merk plant ook de opening van een tweede Parijse winkel in 2026, aan de Rue de Passy 14 in het zestiende arrondissement. Deze retailuitbreiding is een aanvulling op een netwerk van meer dan 60 verkooppunten in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Canada.
Reformation, bekend om zijn ‘duurzame’ modebenadering, startte in 2009 met de verkoop van vintage items in Los Angeles, gevolgd door eigen, nieuwe collecties. Op zijn website vermeldt het merk de opening van zijn eigen ‘duurzame’ fabriek in Los Angeles in 2013. De toeleveringsketen omvat echter ook andere fabrieken, waaronder meerdere in China, Turkije en Brazilië. De namen staan vermeld op de e-commercesite.
Het succes van het merk is deels te danken aan zijn relatief verantwoorde productie. Daarnaast behoort het tot de eerste golf van labels die een modieuze benadering van prêt-à-porter boden, die destijds vaak als ‘eerlijk’ werd bestempeld. Net als het Deense merk Ganni, combineert Reformation innovatie in duurzamere stoffen met het ontwerp van vooruitstrevende collecties. Het aanbod wordt bovendien aangevuld met nieuwe items in een tempo dat vergelijkbaar is met dat van een fast-fashionmerk. Op zijn website geeft het merk aan wekelijks limited-edition collecties te lanceren, die online en in de winkels verkrijgbaar zijn. Een businessmodel dat investeringsmaatschappij Permira Funds overtuigde. Reformation is sinds 2019 onderdeel van hun portefeuille.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.