Europeanen kopen meer online en vooral kleding
bezig met laden...
Europese consumenten kopen massaal online. Meer dan de helft van de EU-bevolking doet aankopen op het internet. Het grootste gedeelte van deze aankopen (60 procent) bestaat uit kleding en sportartikelen. Dit blijkt uit onderzoek van Eurostat, een bureau dat onderzoek deed naar het online koopgedrag van Europeanen.
Het onderzoek werd gedaan onder 151.685 consumenten tussen de 16 en 74 jaar oud, afkomstig uit alle lidstaten van de EU en de niet-lidstaten Noorwegen, Macedonië en Turkije. Het percentage webshoppers is gestegen naar 53 procent, terwijl het percentage in 2007 nog op 30 procent lag. Daarmee is het doel dat Brussel had gesteld -dat minimaal de helft van het Europese volk online moet kopen aan het eind van dit jaar- behaald.
Respondenten tussen de 16 en 24 jaar oud kopen meer online dan de gemiddelde Europeaan; 67 procent van de aankopen bestaat uit kleding en sportartikelen, tegenover de 60 procent voor alle leeftijdscategorieën.
Het percentage online aankopen van Nederlanders ligt met 71 procent hoger dan het Europees gemiddelde. In België koopt gemiddeld 55 procent van de populatie online. Britten kopen het meeste online (81 procent), terwijl Roemenen juist weinig online winkelen (11 procent).
Beeld: Eurostat