Europese Commissie legt Guess 'geoblocking'-boete op van 39,8 miljoen euro
bezig met laden...
De Europese Commissie heeft modebedrijf Guess een boete van 39,8 miljoen euro opgelegd wegens het overtreden van Europese marktregels. Dit meldt de Europese Commissie op zijn website. Guess krijgt de boete voor het opleggen van advertentie- en verkoopbeperkingen aan detailhandelaars. Vooral consumenten in Midden- en Oost-Europa zijn benadeeld.
De Commissie heeft vastgesteld dat de overtredingen van 1 januari 2014 tot 31 oktober 2017 plaatsvonden. Guess verbood winkeliers contractueel om online te adverteren en over de grens te verkopen. Deze distributie-overeenkomsten zijn in strijd met de Europese concurrentieregels en worden als geoblocking aangeduid. Geoblocking is volgens de definitie een discriminerende praktijk waarbij wordt verhinderd dat onlineklanten toegang hebben tot (de aankoop van) producten of diensten op een website in een andere lidstaat.
Commissaris Margrethe Vestager, belast met het mededingingsbeleid, verklaart op de website van de Europese Commissie: “Door retailers te verbieden reclame te maken en over de grens te verkopen, probeerde Guess te voorkomen dat EU-consumenten in andere lidstaten winkelden, waardoor het bedrijf kunstmatig hoge retailprijzen kon handhaven.” Volgens de commissie werden vooral consumenten in Midden- en Oost-Europa (Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Polen, Roemenië, Slowakije en Slovenië) door de beperkingen benadeeld. De Commissie stelt vast dat de verkoopprijs daar 5 procent tot 10 procent hoger lag dan in West-Europa.
Het besluit van de Europese Commissie is een aanvulling op Verordening 2018/302 inzake de aanpak van ongerechtvaardigde geoblocking en andere vormen van discriminatie van klanten op grond van nationaliteit, verblijfplaats of plaats van vestiging, die vanaf 3 december 2018 van kracht is.
De commissie reduceerde de boete met 50 procent ‘vanwege de medewerking van Guess aan het onderzoek’.