Fashion retailsector loopt achter

Modewinkeliers hebben het op dit moment moeilijk. Dat heeft brancheorganisatie INretail vorige week bekendgemaakt tijdens een persbijeenkomst. Na de eerste zeven maanden van dit kalenderjaar loopt de omzet in fashion retail in Nederland volgens gegevens van INretail 2,6 procent achter op vorig jaar.

De modesector mist een opwaartse trend

Volgens Jan Meerman, voorzittter van INretail, heeft de moderetailbranche de afgelopen tien jaar van binnenuit geen vernieuwingen doorgevoerd. “Supermarkten hebben dit wel gedaan met bijvoorbeeld de introductie van kant-en-klaarmaaltijden en biologische producten. Dat komt omdat supermarkten naar hun klanten luisteren,” meldt Meerman. “Het probleem is dat moderetail van binnenuit nauwelijks verder is ontwikkeld en ik zie dat de retailers die wel naar hun klanten luisteren het momenteel goed doen.” Hanneke Verburg, de kersverse directrice van INretail, heeft de afgelopen maanden meegelopen met kleine ondernemers en constateert hetzelfde. “Voornamelijk kleine winkeliers hebben het moeilijk. Ze willen wel innoveren, maar weten gewoon niet hoe.”

Moderetailers worden steeds meer bedreigd

Het traditionele winkelen blijft populair onder consumenten. Volgens gegevens van Eurostat is het volume van winkelen in Nederland in de eerste zes maanden van dit jaar gestegen met 1,5 procent ten opzichte van december 2014. Toch loopt de totale omzet van de modebranche met 2,6 procent achter op dezelfde periode vorig jaar, waarschijnlijk omdat mensen steeds vaker producten in de sale kopen. Verder worden retailers bedreigd door grote modeketens - Primark, H&M - die kleding goedkoop aanbieden.

Ook hebben detaillisten steeds meer last van nieuwe alternatieve verkoopkanalen. “We zien een groei in het aantal online players,” vertelt Edwin Belt, modebranchespecialist bij INretail. “Denk bijvoorbeeld aan Vente-Exclusive, met 1,5 miljoen leden en een jaarlijkse omzet van 68 miljoen. Het zijn allemaal goede initiatieven, maar de modebranche heeft hier geen grip op. Retailers zijn aan het worstelen.”

De toekomst van de modebranche ligt bij omnichannel

“De toekomst ligt bij omnichannel,” zegt Belt. Omnichannel is een systeem waarbij de klant via meerdere kanalen bediend wordt, maar gaat daarin verder dan multichannel. “In de woonbranche is de toekomst online, denk aan Fonq of Westwing, maar de modebranche is dit stadium al voorbij. We moeten overal contact hebben met de klant; op de winkelvloer, maar ook bij de kapper.”

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN