• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • FNG richt pijlen op Duitsland en Spanje

FNG richt pijlen op Duitsland en Spanje

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Modegroep FNG mikt op Duitsland op Spanje. Dat heeft topman Dieter Penninckx bekendgemaakt in een interview met het Financieel Dagblad. Voor uitbreiding van Belgische merken kijkt FNG naar Spanje. Voor Nederlandse damesmodemerken als Claudia Sträter, Expresso en Miss Etam ziet het concern kansen in de Duitse markt.

In september investeerde overheidsinvesteringsfonds Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) 15 miljoen euro in de Belgische modegroep en kreeg daarmee 5 procent van de aandelen in handen. De Belgische krant De Tijd meldde toen al dat FNG het extra geld zou gaan gebruiken voor expansie buiten de Benelux.

In de afgelopen maanden zette de Belgische modegroep de eerste stappen in Duitsland en Spanje. Het Belgische merk CKS opende een eerste vestiging in Barcelona, het Nederlandse damesmodelabel Claudia Strater een winkel in de Duitse stad Munster.

De FNG topman laat nu in het Financieel Dagblad weten dat de expansiedrift ook kan leiden tot een overname van een Duitse winkelketen. "De meerderheid van de verkopen begint online, maar ze eindigen meestal in winkels. Ik geloof niet in zo maar producten neerleggen bij Otto.de of Zalando. Dan wil je ook een eigen winkelnetwerk. We zijn best bescheiden, maar als je in Duitsland iets overneemt denk je al snel aan een honderdtal winkels”, aldus Penninckx.

Groei dichterbij huis wordt toch ook nog niet uitgesloten. "Misschien doen we nog één of twee overnames in de Benelux," zegt de topman van FNG, dat de afgelopen jaren bedrijven als Miss Etam, Brantano, Steps, Expresso en Claudia Sträter inlijfde.

Door de buy-and-build strategie is FNG uitgegroeid tot een een van de grootste modespelers in de Benelux. FNG begon met kinderkleding, breidde zich uit naar damesmode en stapte recentelijk naar kleding voor mannen. In totaal exploiteert het concern 10 merken, 500 winkels en telt het zo'n 1500 retailklanten. FNG is online actief met zijn eigen webwinkels, maar doet ook een beroep op webwinkels zoals Zalando en Wehkamp. Ook via Bol.com verkoopt FNG kindermode en accessoires.

FNG is genoteerd aan Euronext in Amsterdam.

FNG