De Bijenkorf werkt sinds kort met een beoordelingssysteem waarbij medewerkers met een hoge waardering in aanmerking komen voor een loonsverhoging. Een volstrekt willekeurig systeem schrijft vakbond FNV in een persbericht.

Het systeem werkt als volgt: verkopers vragen na afloop van een aankoop of de klant op de website van de Bijenkorf feedback wil geven, waarbij alleen een cijfer negen of tien waardevol is. Want hoe meer tienen een verkoper krijgt, hoe groter de kans dat een leidinggevende een goede beoordeling geeft.

Drie keer per jaar vindt er een gesprek tussen leidinggevende en verkoper plaats, waar een vaste vragenlijst wordt afgevinkt met thema’s als ‘passie voor de gast’. Een belangrijk onderdeel van deze gesprekken is het oordeel van de klant. Hoe meer negens en tienen er zijn gegeven, hoe hoger de verkoper scoort op dit onderdeel, schrijft de vakbond.

Eerder dit jaar hield de FNV een enquête onder het personeel van de Bijenkorf, waaruit bleek dat meer dan de helft het beoordelingssysteem ronduit waardeloos vindt. “Ik heb geen tijd om altijd tienen te scoren. Het is vaak veel te druk in de winkel. Maar doordat ik dus hard werk, krijg ik een lagere rating”, vertelt een verkoopster tegen FNV. Een ander voegt in dezelfde enquête toe: “Klanten geven jonge verkoopsters vaker een tien. Als stimulans, en dat is hen ook echt wel gegund. Klanten denken dat de vertrouwde gezichten van de Bijenkorf die tien niet meer nodig hebben. De klanten weten niet dat dit invloed heeft op mijn beoordeling.”

De FNV roept daarom klanten op om hun klantenmacht in te zetten. In een opiniestuk op Joop.nl schrijft Linda Vermeulen Vakbondsbestuurder van de FNV: “De klant is koning. Wees een goede koning of koningin en geef de medewerkers van de Bijenkorf een 10. Met die waardering laten we de Bijenkorf zien dat het tijd is voor een algemene loonsverhoging van 3,5 procent per jaar.”

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN