Fraude: hoe kunnen e-tailers het tegengaan?
bezig met laden...
E-commerce is booming, en het lijkt erop dat dit ook in de nabije toekomst zo zal blijven. Wereldwijd bracht de sector een omzet van maar liefst 1,67 triljoen dollar (1,54 triljoen euro) op: 7,3 procent van de totale retailomzet omvat. Voor 2019 wordt zelfs een omzet voorspeld van 3,55 triljoen dollar (3,27 triljoen euro). Dit zou betekenen dat de online handel over drie jaar verantwoordelijk is voor 12,4 procent van de mondiale retailomzet. De cijfers zijn indrukwekkend en betekenen goed nieuws voor de e-commerce spelers, maar de omzetstijging brengt ook een nadeel met zich mee. Wanneer immers het aantal transacties stijgt, wordt voorspeld dat ook het aantal frauduleuze aankopen omhooggaat. Hoe kunnen e-tailers fraude het beste tegengaan?
Poging tot oplichting bij 5 procent van de online orders
Riskified, een Amerikaans bedrijf dat anti-fraude oplossingen biedt aan e-tailers, heeft een onderzoek uitgevoerd om erachter te komen in welke mate online ondernemers te maken hebben met fraude. Hieruit is gebleken dat het risico op fraude door e-tailers vaak wordt overschat. De data van Riskified tonen aan dat bij slechts 5 procent van alle orders die worden geplaatst bij mode e-tailers een poging tot oplichting wordt gedaan. Het bedrijf heeft voor ruim 2.000 e-tailers gewerkt, en wanneer het aankopen bij spelers in de modebranche betreft, wordt gesteld dat meer dan 97 procent van de betalingen eerlijk verloopt. Bij aankoop van modeproducten uit het luxesegment wordt 90 procent van de transacties op eerlijke wijze voltooid.
Volgens het Amerikaanse bedrijf lopen veel e-tailers dan ook omzet mis wanneer zij meer dan 10 procent van de bestellingen afbreken omdat een vermoeden is van fraude. Hoeveel transacties gemiddeld worden afgebroken om fraude te voorkomen, wordt door Riskified niet genoemd. Het bedrijf benadrukt wel dat e-tailers veel schade kunnen ondervinden wanneer zij uit voorzorg alle verdachte transacties afbreken, omdat hierdoor in sommige gevallen ook de aankoop door eerlijke klanten wordt afgebroken. Een ondervraging onder 3.200 consumenten wees uit dat 42 procent van hen na een onterecht afgewezen betaling de webshop in kwestie nooit meer had bezocht. Om welke webshops het precies ging, wordt niet bekendgemaakt.
Horlogs meest en ondergoed minst fraudegevoelige producten
Een manier waarop online handelaars volgens het rapport fraude beter kunnen tegengaan, is door bij te houden welke producten het meest fraudegevoelig zijn. Een groot deel van de webwinkels verkoopt meerdere merken en productcategorieën, maar het risico op fraude varieert per product. In plaats van alle verdachte transacties onmiddellijk af te doen als pogingen tot fraude, zouden bedrijven er goed aan doen scherper te controleren bij bepaalde items. In het rapport van Riskified komen horloges uit de bus als meest fraudegevoelig product. 9,92 procent van de online gekochte horloges blijkt op oneerlijke wijze te zijn betaald. Ook sneakers (5,76 procent) en jeans (3,2 procent) blijken gevoelig te zijn voor fraude. Items als ondergoed (0,98 procent), juwelen (1,09 procent) en schoenen - met uitzondering van sneakers - (1,34 procent) bleken volgens Riskified juist relatief ‘veilige’ items te zijn.
Waar retailers ook rekening mee moeten houden, is dat fraudepatronen in de loop der tijd kunnen veranderen. De fraudegevoeligheid van producten is afhankelijk van trends. In het rapport staat bijvoorbeeld dat bij de aankoop van Nike LeBron sneakers in maar liefst 42,6 procent van de gevallen fraude werd gepleegd bij de betaling. Schoenen van het hardloopmerk Saucony waren daarentegen een stuk minder aantrekkelijk voor fraude-plegers. Bij de sneakers van dit merk werd bij 5,17 procent van de aankopen geprobeerd fraude te plegen. “De data wekken de suggestie dat bij trendy sneakers die worden gezien als modieus eerder wordt gefraudeerd dan bij sneakers die zijn ontworpen voor een bepaald doel zoals rennen,” luidt de conclusie van Riskified.
Kennis om fraude te voorkomen in plaats van slechts te bestrijden
De internationale verkoop biedt e-tailers veel kansen, maar niet iedere ondernemer is daarop ingesteld. Sommige webwinkels accepteren bijvoorbeeld geen buitenlandse betaalmethoden of werken met een systeem waarin niet elk adres kan worden ingevoerd. In het rapport wordt gesteld dat e-tailers juist open zouden moeten staan voor klanten uit andere landen. Data van e-commerce bedrijf PFS Web laat zien dat veel consumenten online winkelen in het buitenland omdat de prijzen daar bijvoorbeeld lager zijn of het aanbod merken omvat die in het eigen land niet verkrijgbaar zijn. Wanneer e-tailers begrijpen waarom consumenten uit verschillende landen juist bij hen winkelen, kunnen zij hierop inspelen. “Alle bestellingen die met een Chinese creditcard worden betaald weigeren omdat de Chinese markt onbekend is, kan een e-tailer duur komen te staan,” aldus Riskified. In plaats van alle onbekende transacties uit voorzorg te bemoeilijken, moeten e-tailers de eigen kennis vergroten. Met deze kennis kunnen zij fraude proberen te voorkomen in plaats van slechts te bestrijden.
Foto's: Gewoonovergeld.nl en Mycity-web.com.