Gfk: Vrouwen kopen minder kleding en schoenen
bezig met laden...
De gemiddelde koper van kleding en schoenen gaf in 2015 1 procent minder uit aan kleding en schoenen, zowel online als offline. In 2014 werd er nog 4 procent bezuinigd op kleding en schoenen. Dat meldt het Gfk.
Door een lichte toename in het aantal kopers van kleding en schoenen bleef de totale markt in 2015 stabiel. Maar de bestedingen zijn wel anders; offline werd er 2 procent minder gekocht, terwijl er juist 15 procent meer online werd aangeschaft. Het online aandeel binnen de markt voor kleding en schoenen komt daarmee voor 2015 uit op 16 procent.
De markt voor damesbovenmode is in 2015 met 1 procent gedaald, terwijl de markt voor herenmode juist met 2 procent is gegroeid. Er was ook goed nieuws; van de top-20 retailers in kleding en schoenen hebben er 12 beter gepresteerd dan het marktgemiddelde. Binnen de groep bevonden zich zowel spelers uit de boven- en onderkant van de markt, evenals online, offline en multichannel spelers.
Vooral ouderen en vrouwen zeggen in 2015 te hebben bezuinigd op aankopen van kleding en schoenen. Het aandeel consumenten dat in 2015 zegt te hebben bezuinigd is met 36 procent iets lager dan in 2014 (43 procent). Consumenten geven niet alleen aan te hebben bezuinigd op kledingaankopen. Een groot deel van de consumenten, en dan met name vrouwen, zegt minder vaak te zijn gaan winkelen voor kleding en schoenen. In de tweede helft van 2015 zegt gemiddeld 38 procent minder te zijn gaan winkelen, terwijl dit onder vrouwen met 46 procent nog hoger ligt (49 procent in 2014).
“Onderzoek toont aan dat consumenten eind 2015 iets minder negatief gestemd waren dan in de laatste maanden van 2014. 26 procent van de consumenten verwacht in 2016 minder uit te gaan geven aan kleding en schoenen, voor 2015 lag dit percentage op 31 procent. Dit is mogelijk een signaal dat het dieptepunt in 2015 bereikt is,” stelt het Gfk. Maar er wordt ook gewaarschuwd: het consumentenvertrouwen is onlangs opnieuw gedaald. “Voor retailers betekent dit dat men rekening moet houden met een nieuwe werkelijkheid: de markt zoals zij die kennen uit de periode voor 2010 is voorgoed verleden tijd. Consumenten geven structureel minder uit aan kleding en het aantal koopmomenten ligt fors lager dan voorheen.”
Wat betekent dat voor ondernemers? Gfk: “Om overeind te blijven in deze nieuwe werkelijkheid is het echter essentieel om in te spelen op de behoefte van doelgroepen. Door de daling in het aantal koopmomenten is het bovendien zaak om, wanneer de klant in een kooplustige stemming is, met het juiste aanbod een prettige winkelomgeving en een goede service het aantal artikelen in het winkelmandje te vergroten. Een bezoek aan de winkel is daarmee steeds meer een 'moment of truth'.”