• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • ‘Gratis parkeren leidt tot meer omzet bij retailers’

‘Gratis parkeren leidt tot meer omzet bij retailers’

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Als gemeenten stoppen met het vragen van parkeergeld, levert dat een flinke omzetstijging op, die kan oplopen tot wel 50 procent. Dat stelt retaildeskundige en bijzonder hoogleraar Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit.

Aanleiding voor de uitspraak is een bijzonder voorval in het Britse Cardigan; de parkeermeters in het plaatsje zijn al weken kapot. De gemeente kan de kosten voor de reparatie niet betalen, en dat bleek geluk bij een ongeluk, want het ‘vrij parkeren’ leidde tot veel meer bezoekers in de binnenstad. De levendigheid is weer terug, en winkeliers en horeca varen er wel bij. Inmiddels is de lokale omzet met 20 procent gestegen.

“Consumenten blijven weg als ze bij een bezoekje aan de binnenstad een paar tientjes voor parkeren moeten aftikken. Parkeerplaatsen horen het visitekaartje te zijn voor de binnenstad,” zegt Sander van Golberdinge, directeur van Detailhandel Nederland in een reactie in de Telegraaf. “Peperdure plekken horen niet bij gastvrijheid.”

Dat zulke voorvallen tot een opleving van de detailhandel kunnen leidden, was al eerder bekend. Zo zag Nijmegen het aantal bezoekers toenemen na een storing met het betaalsysteem van de parkeermeters. Ook in Winschoten werd onderzoek gedaan, waaruit bleek dat lagere tarieven en gratis parkeren goed zijn voor de middenstand. In 2013 organiseerde Haren de Krant een ludieke actie in Haren; de krant kocht voor anderhalve dag de parkeermeters af van de gemeente, zodat alle bezoekers gratis konden parkeren en rustig konden winkelen.

In een reactie aan Nu.nl laat kennisplatform Crow echter weten dat gratis parkeren in Nederlandse gemeenten niet hetzelfde effect zal hebben. De parkeerkosten zouden namelijk geen doorslaggevende factor zijn in het wel of niet winkelen, maar de afstand tot een bepaald winkelcentrum wel. “Er zijn nog veel meer factoren die veel meer het bestedingspatroon van consumenten beïnvloeden dan dat eventuele verdwijnende parkeerkosten dat doen. Het is dus geen slim idee," zegt een woordvoerder.

Ook zijn de parkeerkosten volgens Crow 'geen issue' voor bezoekers. Uit onderzoek blijkt dat slechts 6 procent van de ondervraagden de parkeerkosten een belangrijk punt vindt. "Mensen schatten daarnaast de parkeerkosten altijd hoger in dan dat ze zijn en laten zich er ook niet door weerhouden om een stad te bezoeken," zegt een woordvoerder. Tevens laat de Vereniging van Nederlandse Gemeente weten dat er in slechts 155 van de 393 gemeenten betaald moet worden voor het parkeren.

gratis parkeren