H&M betreedt Zuid-Afrikaanse markt
bezig met laden...
Zweedse kledingketen H&M, Europa’s tweede grootste moderetailer, opende onlangs haar allereerste winkel in Zuid-Afrika en is van plan dit land te gebruiken als springplank naar de rest van sub-Sahara Afrika. Dat meldt de Zuid-Afrikaanse nieuwssite Independent Online.
De nieuwe flagshipstore van H&M is gevestigd aan het V&A Waterfront in Kaapstad. Het filiaal telt een winkeloppervlak van 4700 vierkante meter en werd afgelopen week geopend door H&M’s CEO Karl-Johan Persson en Zuid-Afrika’s country manager Pär Darj. De winkel biedt een brede selectie van zowel de nieuwste trends als tijdloze klassiekers voor dames, heren en kinderen. Tevens is H&M Home verkrijgbaar in het nieuwe filiaal.
Naast de vestiging in Kaapstad is H&M van plan de komende tijd verder uit te breiden in het Afrikaanse land, waarvan de eerste winkel volgende maand wordt geopend in winkelcentrum Sandton City in Johannesburg. Volgens Pär Darj wil de modeketen daar ook een lokale fabriek openen. “Zuid-Afrika is een mode geörienteerde markt. Er is veel interesse in kleding, vooral bij de middenklasse,” vertelt Darj. Hij beschrijft de collecties van H&M als ‘democratisch’: “Hoge kwaliteit, eenvoudig en betaalbaar voor mensen die normaal gezien niet in staat zouden zijn kleding te kopen.” H&M heeft sinds 2014 al een productielocatie in Ethiopië.
Met de nieuwe winkels in Kaapstad en Johannesburg creërt H&M 600 banen in Zuid-Afrika. Komend jaar wil de retailer daar nog zo’n 900 banen aan toevoegen. H&M heeft momenteel 3500 winkels in 57 landen wereldwijd. Het bedrijf was al actief in Afrika met winkels in Egypte en Marokko.