Hema opent eerste grote winkel volgens internationaal concept in Tilburg
bezig met laden...
Er zijn op de vroege ochtend veel mensen op de been in de Heuvelstraat in het centrum van Tilburg. Ze zijn er niet voor het onlangs geopende filiaal van de Canadese warenhuisketen Hudson’s Bay, maar staan te wachten voor de opening van de vernieuwde Hema-winkel er tegenover. Het is de eerste grote Nederlandse vestiging van de keten die volgens het internationale winkelconcept is omgebouwd. Hier wordt gekeken of de meer overzichtelijke en ‘inspirerende’ inrichting en het nieuwe food concept in de smaak valt bij de Nederlandse consument. FashionUnited was bij de officiële opening.
“Het is de mooiste Hema-winkel in Europa,” begint CEO Tjeerd Jegen zijn openingswoord. Het Tilburgse filiaal waarover hij spreekt is in enkele maanden tijd getransformeerd naar het internationale concept, dat in de Benelux binnenkort ook in Brussel en Antwerpen wordt gelanceerd. Samen met Burgemeester Peter Noordanus opent Jegen het pand voor het publiek. “Het is een compleet vernieuwde winkel, die ik vergelijk met filialen in Londen, Parijs en Madrid.”
Hema lanceert internationaal winkelconcept in Tilburg
Het filiaal aan de Heuvelstraat 24 is flink onder handen genomen, te beginnen met de buitenkant die is voorzien van grote raampartijen die voorbijlopend publiek laten zien waar Hema voor staat. “In de etalages staan bijvoorbeeld mannequins in allerlei kleuren, omdat Hema er voor iedereen is,” vertelt Saskia Touw, head of format, tijdens een rondleiding door het pand. Binnen is de inrichting overzichtelijker gemaakt door het creëren van zogenoemde ‘werelden’, delen waar bepaalde productcategorieën bij elkaar liggen. Zo bevindt zich op de benedenverdieping de kleding, met name voor dames. “Daarbij horen ook accessoires, beenmode en lingerie, welke nu allemaal aan één kant van de winkel liggen. Voorheen lag het overal en nergens,” aldus Touw. Naast kleding bevinden zich op de begane grond ook bureau- en cadeauartikelen, verzorgingsproducten en take away etenswaren.
De tweede verdieping wordt ingenomen door de werelden ‘wonen’, ‘baby’, ‘kinder’, ‘keuken’ en het nieuwe foodconcept van Hema, een geheel nieuw restaurant waar producten als pizza’s, soepen, salades, broodjes en desserts kunnen worden genuttigd. Door de werelden in elkaar te laten overlopen, creëert Hema volgens Touw inspiratie voor de consumenten. “We laten het restaurant bijvoorbeeld overlopen in het gedeelte ‘keuken’ en bieden inspiratie door een siertafel te dekken met servies en de wanden te vullen met rekken met artikelen en meer mannequins,” legt ze uit.
“Het internationale concept biedt meer inspiratie”
Samen met de focus op omnichannel en het verder groeien in buitenlandse markten als Frankrijk en Spanje, is het ombouwen van de Nederlandse en Belgische winkels onderdeel van de revitalisering van Hema. Met deze pijlers hoopt de keten meer in te kunnen spelen op klantenbehoeftes. “We doen het al lang goed en we zitten bij mensen in het hart. Maar we moeten ook nieuwe generaties meenemen en aandacht hebben voor ontwikkelingen, anders blijven we stilstaan en komen we in het museum terecht,” zegt Touw tegen FashionUnited.
Of de traditionele, oer-Hollandse Hema-klant niet verward raakt door het nieuwe concept, betwijfelt Touw. “Het is natuurlijk even wennen voor een klant die altijd gewend is aan hetzelfde ritme in de winkel. Maar het uiteindelijke doel is om het winkelen te vergemakkelijken. We hebben het concept ook al getest in kleinere Nederlandse winkels en daar viel het enorm in de smaak. Daarom gaan we nu ook de grotere filialen in de Benelux aanpakken. Dat gaat stapsgewijs in de komende jaren, omdat het een grote investering is. Dit jaar worden vestigingen in Veghel, Maassluis, Brussel en Antwerpen nog vernieuwd.
De investeringen die Hema nu al heeft gedaan in de kleinere zaken, werpen volgens Touw hun vruchten al af. We hebben natuurlijk doelstellingen om bepaalde omzetten te halen en in de kleinere filialen met het internationale concept, hebben we die doelstellingen al gehaald. Ook in de grotere winkels gaan we vooruit. We merken dat klanten vaker komen, graag terugkomen en we zien veel nieuwe klanten. Door de winkels inspirerender te maken, kunnen we klanten aan ons binden,” sluit Touw af.
Beeld: FashionUnited