(advertentie)
(advertentie)
Het aantal leegstaande winkelpanden neemt toe

Leegstand. Hoewel de economie stijgende is, vervuilen leegstaande winkelpanden steeds vaker het straatbeeld. Uit de analyse van Detailhandel Nederland blijkt dat in 45 procent van de onderzochte gemeenten de leegstand van buurtwinkelcentra is toegenomen. In 33 procent van de gemeenten is die stijging er ook in de centrumgebieden en overige winkellocaties.

Behalve dat het een doorn in het oog is voor omliggende winkeliers, wordt leegstand door veel inwoners geassocieerd met onveiligheid. Daarom moet de aanpak ervan prioriteit worden, stelt Detailhandel Nederland. Op hun website roepen zij gemeenten op om in de naderende gemeenteraadsverkiezingen te benoemen hoe zij leegstand van winkelpanden in binnensteden en winkelcentra aan gaan pakken.

Platform De Nieuwe Winkelstraat

Het CBS meldde afgelopen april al dat het aantal winkelvestigingen met ruim vier procent is gedaald. Het is interessant om na te denken over wat buurtbewoners, ondernemers en eigenaren van de winkelpanden kunnen doen om die leegstand tegen te gaan. Met deze vraag houdt het platform De Nieuwe Winkelstraat zich bezig. Het platform is een (onafhankelijk) kennis- en netwerkcentrum dat zich richt op de toekomstbestendigheid van Nederlandse winkelgebieden. Het is hun missie om winkelgebieden te helpen het tij te keren. Bijvoorbeeld: het aantal webwinkels in Nederland is de afgelopen tien jaar meer dan vervijfvoudigd, met name de online kledingswinkels doen het goed. De leegstaande panden zouden als omnichannel kunnen dienen.

Gemeente Zuid-Holland roept haar inwonens op om alle ideeen over de bestemming van de lege panden en terreinen in te sturen. Op deze manier wil de provincie onder meer gemeenten, vastgoedeigenaren en projectontwikkelaars inspireren bij de aanpak van leegstand en het gesprek aangaan over de mogelijkheden van de beschikbare ruimte. Via de website van de provincie kan een zogeheten SLIM! Idee worden ingediend.

Gedeputeerde Adri Bom-Lemstra vertelt aan BNR: “We geloven in de kracht van onze inwoners. Zij kennen hun omgeving best. Er staan zoveel panden en terreinen leeg en tegelijkertijd is er steeds meer vraag naar woningen. Hoe zorg je ervoor dat er op een goede en slimme manier wordt omgegaan met de ruimte? In Zuid-Holland staat 10 procent van de winkelpanden leeg. De afgelopen jaren zijn er veel winkels bijgekomen, maar door de komst van internet en doordat bedrijven failliet zijn gegaan, zijn deze ook weer verdwenen. En dat is geen leuk gezicht. Leegstand is kapitaalvernietiging, pure verspilling van de ruimte.”

Beeld: FashionUnited

Lees ook: Winkelleegstand in Amsterdam het laagst