• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Het geheim achter Yeezy: nieuwe lancering binnen no time wereldwijd uitverkocht

Het geheim achter Yeezy: nieuwe lancering binnen no time wereldwijd uitverkocht

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Kanye West heeft het wederom voor elkaar. De Yeezy Boost 350 V2 Black, die de artiest en entrepreneur samen met Adidas ontwikkelde, is vandaag binnen enkele uren wereldwijd uitverkocht. De Yeezy’s werden vanochtend via geselecteerde online-kanalen en fysieke winkels aangeboden. De vraag was zo groot dat de website van Foot Locker vastliep en ook de website van Adidas en JD Sport de vraag niet aan kon. In Sydney en Melbourne kampeerden fans sinds afgelopen maandag om zichzelf van een paar te verzekeren, wat niet voor iedereen even positief afliep. Op sociale media werd dan ook door fans geklaagd dat het onmogelijk is om aan een paar Yeezy’s te komen. FashionUnited, die zelf in de wachtrij stond om het proces door te maken en inderdaad op zowel de website van Adidas en JD Sport bot ving, dook in de archieven en somt op waarom Yeezy’s zo ongekend populair zijn.

Het laatste model van de hand van Kanye West wordt ook wel omschreven als de meest gehypte schoen van dit moment. De nieuwste Yeezy Boost 350, een zwart sokmodel, zal ongetwijfeld makkelijk te combineren zijn, maar daar ligt zeker niet de kracht van de schoen. Op de vraag waarom de Yeezy Boost 350 zo ongekend populair is, kan dan ook geen eenduidig antwoord worden gegeven, maar er zijn wel verschillende factoren waardoor de schoen zo extreem goed verkoopt. We noemen er drie.

Yeezy Boost 350 V2 Black: gelimiteerd beschikbaar

De Yeezy Boost 350 V2 Black wordt voor de lancering enorm gehypet en is in een gelimiteerde oplage beschikbaar. Per consument mag een paar worden afgerekend. Hoewel de schoen voor een sneaker niet extreem duur is, in Nederland betaalde men vanochtend 220 euro voor een paar, heeft de koper na aankoop het gevoel ‘uitverkorene te zijn’. Dit gevoel wordt online gesterkt doordat zoveel mensen het niet lukt om een paar Yeezy’s te bemachtigen.

Yeezy Boost 350 V2 Black: binnen enkele minuten het dubbele waard op de ‘reselling’-markt

Zoals het gaat met vraag en aanbod, is de consument bij een beperkt aanbod bereid om een flink bedrag neer te leggen voor dat wat hij/zij wil. Slimme handelaren spelen hierop in, kopen de schoen en verkopen deze binnen een kort tijdsbestek via verkoopsites zoals Ebay, Farfetch, StockX en Restocks. Om een voorbeeld te geven hoe lucratief deze handel is: vanochtend kostte een paar Yeezy’s 220 euro, op StockX wordt er voor de schoen op dit moment 880 euro geboden. De Adidas x Yeezy Boost 350 in piraat zwart, een eerder gelanceerd model van Kanye West voor het sportmodebedrijf, wordt op Farfetch voor 2.338 euro aangeboden.

Yeezy Boost 350 V2: een ongeevenaard marketingplan

Echte sneakerheads hebben behoorlijk wat tijd en geld over voor een limited paar sneakers. Maar dat de Adidas-schoen ontworpen door Kanye West zoveel fans trekt, heeft vooral met Kanye West zelf te maken. “Het draait allemaal om goede marketing: doordat de naam Kanye West aan deze sneaker is verbonden, wil iedereen hem hebben, verklaarde Andrew Rottra, verantwoordelijk voor de inkoop bij PL-Line, wanneer we hem in het verleden bevroegen naar de populariteit van de schoen. Daarnaast wordt de schoen niet alleen door West gehypet maar ook door een enorm gevolg bevriende beroemdheden waaronder de Kardashians.

Openingsbeeld: Yeezy Boost 350 V2 Black via Adidas website.

Overige beelden: screenshot Adidas webshop

Adidas
Andre Rottra
eBay
Farfetch
Kanye West
reselling mark
StockX
Tweedehands
Yeezy
Yeezy Boost 350 V2 Black
ye west