Hongkong blijft retailmekka van de wereld, ondanks hoge huurprijzen
bezig met laden...
De explosieve retailhuurprijzen in Hongkong en de hoge prijzen van designeritems hebben het imago als wereldwijd shopping walhalla niet gekrenkt. Volgens het laatste CBRE-rapport blijft Hongkong stevig staan op de zesde positie als meest gekozen retailbestemming. Zo’n 24 procent van de internationale verkopers ziet Hongkong als een belangrijke markt voor uitbreiding.
In de zevende editie van het rapport ’How Active Are Retailers Globally?’ is China de belangrijkste markt in de regio Azië/Pacific (APAC) en de vierde wereldwijd met 27 procent. Japan staat op de zevende plaats met 22 procent, en Singapore komt met 21 procent op de negende plaats.
De meeste markten in de APAC zagen de interesse tussen 2015 en 2016 toenemen, met een toename van 2 procent in Hongkong. De belangstelling voor Zuidoost-Azië is meer dan verdubbeld in het afgelopen jaar. De interesse in China en Zuid-Korea nam overigens wel licht af, stelt het rapport.
“Hongkong zal een zeer gewenste markt blijven voor retailers, voornamelijk omdat het als populaire shopbestemming geldt voor Chinese toeristen vanuit het binnenland,” zegt Joe Lin directeur van Retail Services voor CBRE Hongkong. "Het belangrijkste verschil in de huidige toeristische consumptiepatronen is dat er verschuiving van luxe tot mid-range merken plaatsvindt. Deze structurele trend dwingt luxe retailers om hun voetafdruk te consolideren, wat leidt tot een daling van de huurprijs op toplocaties en dus mogelijkheden biedt voor niet-luxe retailmerken," merkt hij op.
De resultaten uit de enquête laten ook zien dat 83 procent van de merken verwachten dat de uitbreiding van fysieke winkels in 2016 niet beïnvloed zal worden door de groei in e-commerce. Bij de retailers is slechts 22 procent van de merken bezorgd over de zware concurrentie van online retailing, die een bedreiging kan vormen voor hun bedrijf.
Europa blijft favoriet als bestemming voor detailhandel
Europese landen blijven populair als retailbestemming dit jaar. Duitsland is het meest in trek en behoudt zijn eerste plaats als wereldwijde retailbestemming met 35 procent, gevolgd door Frankrijk met 33 procent en Groot-Brittannië met 29 procent.
Het CBRE monitorde ook de zin van retailers om wereldwijd uit te breiden en onderzocht de marktomstandigheden die momenteel spelen. Daarnaast werd er onderzoek gedaan naar de ambities om wereldwijd uit te breiden door retailers in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, de Verenigde Staten en Azië/Pacific. Tevens werd er gekeken naar het aantal winkels dat de retailers willen openen en op welke markten ze van plan zijn om dat te doen.
Wist je dat H&M 11904 shirts moet verkopen om de huur in Hongkong te betalen? En Louis Vuitton 69 tassen? Lees het hier: 69 Louis Vuitton tassen: Dit moeten retailers verkopen om de huur te betalen. Of bekijk de infographic hier.
Beeld: Causeway Bay, Hong Kong: Home to H&M