• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Hudson’s Bay wordt ‘absoluut geen V&D’

Hudson’s Bay wordt ‘absoluut geen V&D’

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Hudson’s Bay trekt in een aantal panden van V&D, maar daar houdt de vergelijking wel mee op. Want het Canadese warenhuis lijkt in de verste verte niet op het Nederlandse warenhuis. Dat zeggen topmannen van Hudson's Bay Richard Baker en Jerry Storch tijdens een bijeenkomst met de pers.

Storch: “Mensen willen graag vergelijkingen trekken met V&D, maar dat is absoluut niet vergelijkbaar. De winkels zijn totaal anders. Dit zijn nieuwe department stores. Het heeft niets te maken met wat er voorheen in de gebouwen zat. V&D zat dichter bij Hema, dan dat wij bij V&D zitten.”

Mensen willen graag vergelijkingen trekken met V&D, maar dat is absoluut niet vergelijkbaar.

Jerry Storch topman van Hudson's Bay

De Canadese warenhuisketen is van plan de komende twee jaar ongeveer twintig warenhuizen te openen in ons land met zijn formules Hudson’s Bay en Saks Off 5th. Hudson’s Bay wordt gevestigd aan het Rokin in Amsterdam en de eerste winkel van Saks Off 5th komt in de Kalvertoren aan de Amsterdamse Kalverstraat. In Breda vestigt het concern zich in winkelcentrum De Barones. Er komt ook een nieuw warenhuis aan Heuvelstraat 33 in Tilburg. Volgens Hudson’s Bay zullen volgend jaar ook andere filialen hun deuren openen op ‘een aantal zeer gewilde winkellocaties’, maar welke is nog niet duidelijk. Volgens het FD gaat het om de steden Leiden, Den Haag en Rotterdam, maar Baker kan niet bevestigen of de contracten al rond zijn. Ook wordt er nog onderhandeld met La Place. Naar verwachting gaan alle winkels in de loop van 2017 open.

Hudson’s Bay heeft niet alle panden binnengehaald

Sinds januari zijn Storch en Baker regelmatig in Nederland geweest. Zo hebben ze een week door het land gereden in een busje om verschillende steden en panden te bezoeken. “Wij zijn op plekken geweest waar jullie zelfs nog nooit geweest zijn,” zegt Baker lachend tegen de aanwezige pers.

Toch heeft Hudson’s Bay niet ieder V&D-pand gestrikt dat ze op het oog hadden. Het is met een aantal vastgoedeigenaren niet gelukt om een overeenkomst te sluiten. Zo wilden sommige eigenaren een te hoge huur of waren ze niet bereid te investeren in de renovatie van hun pand, zeggen de topmannen in een interview met het FD. Storch: “Als we alle vestigingen hadden gekregen die we wilden, waren we geen goede onderhandelaars geweest. Dan hadden we te makkelijk ja gezegd.”

Er is stevig onderhandeld met de vastgoedeigenaren. Zo draaien ze voor een groot deel op voor de renovatie-investeringen van 300 miljoen euro. Tijdens de verbouwing wordt er ook geen huur betaald, die soms wel 2 jaar duurt. Daar is stevig over onderhandeld. “Wij zijn geen makkelijke mensen om mee te onderhandelen, maar we weten wat we willen en zijn gedisciplineerd. We weten hoe we het willen,” zeggen de topmannen tijdens de persbijeenkomst. “Mensen houden van goede warenhuizen en die gaan we bouwen.”

De winkelervaring moet het verschil gaan maken, en -zo zeggen de heren nogmaals- is het heel anders dan die bij V&D. “Als je straks onze warenhuizen binnenloopt word je met een glimlach verwelkomd door onze medewerkers. Voor iedereen is er persoonlijke service. Je kan kleren op maat laten maken,” zegt Baker in het FD. Het merkenaanbod is een mix van internationale merken als Tommy Hilfiger en Diesel en enkele Nederlandse merken. “Het warenhuis wordt niet zo luxe als de Bijenkorf, maar de merken en service zijn wel vele malen beter dan wat de V&D bracht.”

Hudson’s Bay: “Mensen houden niet van slechte warenhuizen”

De bewering ‘dat warenhuizen niet meer van deze tijd zijn’ wijst Storch naar het land der fabels. “De bewering dat mensen niet meer van warenhuizen houden klopt niet. Mensen houden alleen niet van slechte warenhuizen. Ze houden niet van gebouwen waar al jaren niet meer in geïnvesteerd is. Daar hangen ook merken die ervoor betalen om daar te hangen, niet de merken die de moeite waard zijn. Dat gaan we dus niet doen.” Baker vult aan: “Wat er ook gezegd wordt, Nederland heeft een premium department store nodig. Het is niet voor de toeristen, maar voor de mensen die in Nederland wonen.” Een team is per vestiging bezig om een plan te maken, laat hij weten. Om ervoor te zorgen dat Hudson’s Bay een succes wordt heeft het bedrijf veel onderzoek gedaan. Er is met verschillende retailexperts gesproken om inzicht te krijgen in de Nederlandse markt.

Na het grote aantal faillissementen in de Nederlandse winkelstraten menen critici dat het middensegment dood is, maar dat zien de topmannen anders. “In Nederland hebben jullie gewoon veel slechte retailers in dat segment. Wij hebben jarenlange ervaring,” zeggen ze in de krant. “We willen een ervaring creëren waarvoor mensen naar de winkels komen. Het draait om visual merchandise, omnichannel en de ervaring die ze willen,” legt Baker uit aan de pers. Bang voor online concurrentie zijn ze niet. “Mensen houden van warenhuizen en het internet gaat dat niet bederven. Warenhuizen zijn namelijk de perfecte locatie voor omnichannel. Mensen kunnen kiezen of ze het straks ophalen in de winkel of juist iets in de winkel passen en het later online bestellen,” zegt Storch.

Hudson’s Bay is niet bang voor middensegment en online concurrentie

De omzet van het tweede kwartaal steeg -mede door de Europese uitbreiding en overname van e-tailer Gilt- met 59 procent tot 3,3 miljard Canadese dollar (2,3 miljard euro). Zo’n 25 procent van de omzet kwam uit Europa. Er werd echter ook een netto-verlies geboekt van 97 miljoen Canadese dollar. Dat was volgens Hudson’s Bay te wijzen aan herstructureringskosten en hogere huurkosten. Tijdens de jaarlijkse aandeelvergadering eerder deze week liet Jerry Storch weten dat de omzet van Hudson’s Bay op zo’n 15 miljard Canadese dollar uitkomt, tegenover 4 miljard in 2013.

Beeld: Hudson's Bay

hudson bay
Hudson's Bay