Hunkemöller breidt uit naar India
bezig met laden...
Hunkemöller heeft grootse plannen in het buitenland. De lingerieketen heeft een exclusieve, langlopende franchiseovereenkomst getekend met Reliance Brands Limited. Hunkemöller heeft een duidelijke focus op internationale groei en breidt uit door India aan haar portfolio van franchise markten toe te voegen, laat de lingerieketen weten.
De nieuwe franchisepartner Reliance Brands Limited is onderdeel van Reliance Industries Limited en staat tevens bekend als India's grootste particuliere bedrijf. Het bedrijf heeft al meerdere modeketens naar India gehaald, zoals Steve Madden, Diesel, Quicksilver, Roxy en Superdry, maar het is de eerste keer dat het in zee gaat met een lingerieketen.
In de nieuwe overeenkomst is afgesproken dat de nieuwe partner een netwerk van Hunkemöller-winkels zal gaan opzetten in grote Indiase steden in 2015 en 2016. De eerste winkel zal geopend worden in de herfst van dit jaar. Naast de grootste markt Noord-Europa is India zowel op korte als lange termijn een belangrijke potentiele markt, stelt Hunkemöller.
Hunkemöller wil merk snel opbouwen in India
CEO van Hunkemöller Philip Mountford zegt: “We zijn erg enthousiast over de strategische partnerschap met Reliance Brands Limited. Reliance heeft een sterk inzicht in de Indiase markt, diens smaak en cultuurverschillen, en zal Hunkemöller in staat stellen om snel te groeien. Reliance heeft uitzonderlijke operationele ervaring en hun infrastructuur geeft ons de mogelijkheid om onze producten en ons merk snel en efficiënt te lokaliseren en op te bouwen binnen de Indiase markt.”
De president en CEO van Reliance, Darshan Mehta is ook blij met de franchiseovereenkomst. “De Indiase lingeriemarkt is volwassen geworden. Het concept van lingerie is geherdefinieerd en heeft zelfs een update gekregen; van gewone noodzaak naar fashion statement. Het gevoel van comfort, stijl en schoonheid is goed opgepakt door het merk Hunkemöller. Door Hunkemöller naar India te brengen, willen we vrouwen inspireren en hen uitnodigen om de wereld van lingerie te ervaren”, aldus Mehta. Aan WWD laat hij weten: “In het eerste jaar zullen we 5 of 6 op zichzelf staande winkels openen.” Die zullen zo’n 90 vierkante meter aan winkeloppervlakte hebben. “We willen in 5 jaar tijd naar 30 winkels toe groeien,” voegt Mehta toe.
Hunkemöller speelt in op opkomende markt India
De Indiase ondergoedmarkt is goed voor zo’n 5 miljard dollar en zal naar verwachting in de komende jaren tot 2020 jaarlijks met 13,2 procent groeien, zeggen analisten. Volgens een rapport van adviesbureau Technopak is de reden dat de koopkracht van vrouwen toeneemt, doordat steeds meer vrouwen toetreden tot de beroepsbevolking. “Vrouwen associëren ondergoed met speciale gelegenheden en verschillende gebruiksmogelijkheden”, meldt Technopak in het rapport. Andere lingeriemerken als Triumph en Jockey zijn al sterk vertegenwoordigd in India, en ook het Japanse lingeriemerk Wacoal zal dit jaar zijn opwachting maken in het land, meldt WWD.
“De lingeriemarkt in India heeft grote groeimogelijkheden”, zegt Mehta tegen WWD. “Omdat er nog weinig merken op de markt zijn, creëert het aanbod de vraag. Het subsegment van de garderobe groeit. Dit is slechts het begin van de nieuwe realiteit in India. Je gaat nu anders winkelen; voor een strandvakantie of een bruiloft, maar ook voor een ongedwongen vrij weekend, de sportschool of als je een heel actief leven hebt,” licht Mehta toe.
Hunkemöller heeft bijna 700 winkels in 18 landen, waarvan de vestigingen in 10 landen worden uitgevoerd door franchisers: Bahrein, Rusland, Egypte, Marokko, Aruba, Curaçao, Oman, Panama, Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten. Naast India is Panama ook een van de nieuwe afzetmarkten waar Hunkemöller dit jaar neerstrijkt. De eerste winkel opent in het voorjaar van 2015, laat de Nederlandse lingerie weten. In april is de eerste winkel in de Arabische Emiraten geopend. Ook wil de lingerieketen gestaag gaan uitbreiden op markten als Rusland en het Midden-Oosten. In Europa Duitsland, Nederland en België de grootste afzetmarkten. In 2014 behaalde Hunkemöller een omzet van 400 miljoen euro en daarmee is het bedrijf een van de grotere spelers in de lingerieretail in Europa.