• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • INretail en NBTC tekenen Holland Shopping Alliantie

INretail en NBTC tekenen Holland Shopping Alliantie

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Nederland moet een internationale winkelbestemming worden. Om winkelen nadrukkelijker op de kaart te zetten, hebben INretail en NBTC de Holland Shopping Alliantie (HSA) getekend. Het doel van de alliantie is om meer zichtbaarheid te creëren voor het unieke Nederlandse retailaanbod bij internationale bezoekers. Jaarlijks geven bezoekers 600 miljoen euro uit aan winkelen, en door de alliantie zal het aantal bezoekers en het aantal bestedingen toenemen, verwachten de organisaties.

De Holland Shopping Alliantie, tevens onderdeel van de Retailagenda van minister Kamp, ‘zal kooptoerisme stimuleren en helpen om de ambitie van bruisende binnensteden om te zetten in actie’. Bovendien sterkt het de ‘Hollandse doelen’ van NBTC: het beter spreiden van internationale bezoekers in tijd en ruimte én het aantrekken van bezoekers met een hoog bestedingspatroon.

Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: “De Holland Shopping Alliantie bevindt zich op het snijvlak van retail, toerisme en cultuur – de combinatie die bezoekers ervaren. Het evenementjaar Jeroen Bosch is een mooi voorbeeld van hoe bezoekers rond een thema de stad en een museum bezoeken, resulterend in extra aankopen in winkels en extra horecaomzet in de binnenstad.”

Jan Meerman, algemeen directeur van INretail, benadrukt dat de Nederlandse retail het verdient om ontdekt te worden door buitenlandse bezoekers. “Het DNA van Nederlandse plaatsen is uniek in de wereld. Op een relatief klein oppervlak vinden toeristen een compleet aanbod van vaak historische gegroeide winkelroutes, horeca-, evenementen- en cultuuraanbod. Dat kennen ze niet in eigen land en wordt daarom enorm gewaardeerd.” Hij vervolgt: “De Holland Shopping Alliantie daagt ondernemers, steden en dorpen uit om hun onderscheidend vermogen om te zetten naar aantrekkingskracht op bezoekers uit binnen- en buitenland. Nederland kan dé shopbestemming bij uitstek worden.” Vranken en Meerman roepen andere partijen in retail en toerisme op om zich aan te sluiten bij de HSA.

Het afgelopen jaar is het aantal internationale bezoekers in de Nederlandse retail gestegen naar 15 miljoen. Dat is een stijging van 8 procent ten opzichte van een jaar eerder. In het afgelopen jaar besteedden bezoekers ruim 5,7 miljard euro, waarvan 600 miljoen euro aan winkelen. Bijna de helft van de bestedingen worden gedaan bij mkb-bedrijven, bij voorkeur in een fysieke winkelomgeving.

holland shopping alliantie
INRetail
NBTC