Inretail: omzet modebranche ‘explodeert’ in laatste kwartaal 2016
bezig met laden...
In de laatste drie maanden heeft de modebranche een omzetgroei van 8,5 procent behaald. Schoenenwinkels zagen de omzet met 7,6 procent stijgen en de sportdetailhandel rapporteerde een stijging van 7,8 procent.
Modewinkels sloten het laatste kwartaal van 2016 af met een gemiddelde omzetgroei van 1,9 procent. In 2016 verwacht Inretail een omzetstijging van 2 procent. Schoenenwinkels zagen de omzet vorig jaar met 2 procent stijgen, terwijl sportwinkels een omzetstijging van 2,5 procent behaalden. Voor deze branche verwacht Inretail een zelfde omzetgroei.
De productgroep beenmode zag de omzet het hardste stijgen in het laatste kwartaal met een percentage van 20,1 procent. In het gehele jaar was dat een stijging van 10,2 procent. Ook de verkoop van baby- en kindermode kwam hoog in de plus met een stijging van 15,2 procent in het laatste kwartaal en 6,4 procent in het gehele jaar. De verkoop van heren bovenmode steeg met 10,2 procent in de laatste drie maanden van het jaar en een jaaromzetgroei van 2,1 procent. Er werd een omzetstijging van 7,5 procent gerapporteerd in het laatste kwartaal.
In het laatste kwartaal werden er massaal kinderschoenen gekocht, waardoor de omzet met 11,8 in de plus uitkwam. Voor het gehele jaar steeg de omzet in dit segment met 2,6 procent. De omzet van damesschoenen steeg met 8,2 procent in het laatste kwartaal en 1,8 procent in het jaar 2016. In het segment herenschoenen werd er 3,7 procent meer omzet gerealiseerd. Daardoor steeg de omzet in het gehele jaar met 1,1 procent.
Het segment sportkleding zag een forse omzetstijging van 12,6 procent in de laatste drie maanden van het jaar. In het jaar 2016 steeg de omzet met 4,5 procent. Er werden echter minder sportschoenen en hardwaren verkocht; de omzet daalde met respectievelijk 2 en 1,2 procent.
Beeld: FashionUnited