INretail: sportmarkt groeit met 200 miljoen euro sinds 2013
bezig met laden...
De totale sportmarkt in Nederland is in de afgelopen 3 jaar met 200 miljoen euro gestegen tot 1,7 miljard euro. Dat blijkt uit het INretail onderzoek 'Sportfocus' dat onderzoekbureau Q&A uitvoerde. Het online aandeel steeg van 4 procent naar 15 procent, maar voor het kopen van sportschoenen gaat de consument nog het liefst naar de winkel.
Zo’n 78 procent van de consumenten koopt de sportschoenen nog het liefst in de winkel. Maar voor sportkleding en sportmaterialen neemt dat aandeel wel af; van 55 procent naar 45 procent. De meeste omzet wordt behaald uit sporten als hardlopen, fitness en wandelen, die samen goed zijn voor 48 procent in de sportsector. Het omzet aandeel van zwemmen, hockey, vechtsporten en yoga/pilates neemt echter wel toe.
De goede prijs-kwaliteit verhouding bepaalt voor welke winkel een klant kiest. “Dat verklaart ook waarom 31 procent van de ondernemers Decathlon of vergelijkbare formules als bedreigend ervaart. Als sportwinkels zich niet op prijs kunnen onderscheiden, dan kan aan de consument toegevoegde waarde geboden worden op het vlak van expertise, ervaring of efficientie,” stelt INretail.
Hoewel de meeste consumenten nog het liefste bij een sportwinkel met een breed merkenaanbod kopen, stijgt de interesse om bij een leverancier te kopen van 17 procent (2013) naar 26 procent (2016). Vanuit eigen afzetkanalen groeide de omzet van merken van 2 procent naar 6 procent. Volgens het onderzoek van INretail zal dat nog even doorzetten. In 2020 denken leveranciers 10 procent omzet te halen uit eigen, online kanalen.
De verhoudingen in de sportmarkt zullen echter wel gaan veranderen, voorspelt INretail. Het aantal sportmerken dat selectief distribueert is 66 procent en 21 procent verwacht op korte termijn ook de distributiestrategie aan te passen. Zeker 65 procent van de sportretailers staan open voor andere inkoopmethoden. De helft is zelfs bereid om ingangsmarges in te leveren, als dat tot betere resultaten leidt. Ruim 60 procent van de sportretailers voelt voor afspraken met leveranciers over maximale omzet en doorverkoopresultaten.
Begin 2016 telde de sportdetailhandel nog 1.557 sportwinkels maar dat is inmiddels flink afgenomen door het recentelijke faillissement van Perry Sport en Aktie Sport. De zelfstandige sportwinkel heeft nu een marktaandeel van ruim 50 procent.