• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Jeanologia over hoe we de denimwereld kunnen verduurzamen

Jeanologia over hoe we de denimwereld kunnen verduurzamen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|INTERVIEW

De textielindustrie is de op één na meest vervuilende ter wereld. De productie van jeans is hier in het bijzonder schuldig aan, vooral wat betreft het verbruik van water en chemicaliën. Carmen Silla, Directeur Marketing en Communicatie bij het Spaanse Jeanologia, spreekt zich uit over dit dilemma: “Momenteel worden per jaar vijf miljard spijkerbroeken geproduceerd. Hiervoor is ongeveer 420 miljoen kubieke meter water en 900.000 ton chemicaliën gebruikt. Meer dan 2 miljoen mensen worden blootgesteld aan productietechnieken die schadelijk zijn voor hun gezondheid”.

In het licht hiervan zijn er steeds meer bedrijven die dit willen verbeteren. Een van de pioniers is Jeanologia. Dit bedrijf, waarvan het hoofdkantoor zich in Paterna (Valencia) bevindt, heeft als hoofddoelstelling een textielindustrie tot stand te brengen die ethisch, duurzaam en CO2-arm is. Het bedrijf is opgericht, zo legt Carmen Silla uit, om “de textielverwerkende industrie te transformeren met behulp van technologie en knowhow, en een combinatie van wetenschap, mode, creativiteit en marktvraag”.

Een van de belangrijkste doelstellingen is het bereiken van “een wezenlijke verandering van de productiemodellen, met de nadruk op automatisering, productiviteit en maatschappelijke verantwoordelijkheid”, voegt Silla toe. Hoewel aantonen dat met technologie authentieke producten kunnen worden ontwikkeld en O&O&I kan worden toegepast in een ambachtelijke en traditionele wereld, zijn er enkele hindernissen geweest in de 24 jaar dat het bedrijf bestaat.

De transformatie van de jeansindustrie

“Jeanologia is zich ervan bewust dat deze situatie niet duurzaam is, en we willen de industrie transformeren door het verbruik van water en chemicaliën te minimaliseren, evenals het afval”, stelt Carmen Silla. Daarom is de doelstelling om “het milieueffect van de wereldwijde denimproductie met 50 procent te verminderen, gemeten aan de hand van het verbruik van water, energie en chemicaliën per geproduceerde spijkerbroek”. Hoe we dit kunnen bereiken? Met behulp van de technologie “Jeanologia Laser, G2 Ozono en de nanoluchtbellen eFlow kan het verbruik bijvoorbeeld worden verminderd tot gemiddeld 20 liter water, 5 gram chemicaliën en 1kw/u”, vertelt Silla. Daarnaast is het met een van de laatste lanceringen van Jeanologia genaamd “One Glass One Garment” mogelijk om kledingstukken te ontwikkelen waarbij tijdens de productie slechts één glas water wordt verbruikt.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat de grote wereldmerken met Jeanologia willen samenwerken. Op dit moment werkt zelfs “20 procent van de wereldproductie met technologie van Jeanologia”, legt de Directeur Marketing en Communicatie uit. In Spanje werken ze samen met de grootste denim productiefabrieken, evenals de groep Inditex en El Corte Inglés. Op internationaal gebied maken ook merken als Levi’s, Polo Jeans, Abercrombie & Fitch, Edwin Japan, Pepe Jeans, Diesel, Hilfiger Denim, CK, Jack & Jones, Lee, Replay en andere grote retailers als M&S, GAP, Uniqlo en H&M deel uit van hun klantenbestand. Bovendien wordt de Jeanologia technologie nu toegepast in vijf continenten, en in zestig landen waaronder de Verenigde Staten, Mexico, Colombia, Brazilië, Duitsland, Italië, Portugal, India, China, Rusland, Japan, Marokko, Bangladesh, Pakistan, Turkije, Tunesië en Vietnam.

India, op één na grootste fabrikant van textiel ter wereld

Momenteel halen de grote Europese en Amerikaanse merken de grondstoffen voor hun collecties uit India of laten daar hun product afwerken. Hierdoor is India het op één na grootste textielproductieland ter wereld geworden, na China. Zonder twijfel is het een belangrijke markt voor het bedrijf. Jeanologia is zelfs de uitdaging aangegaan om de denim fabrieken van het land te transformeren. Zoals Carmen Silla verklaart: “de technologie van Jeanologia is al 13 jaar aanwezig in India en momenteel zijn we technologisch partner van de grote merken en wasserijen”. We willen de concurrentiepositie verbeteren door “de productie te verhogen en alle processen uit de weg te ruimen die schadelijk zijn voor de arbeider en het milieu”.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited.es.

In Oktober besteedt FashionUnited aandacht aan Denim. Voor alle artikelen over denim, klikt u hier.

Denim
Jeanologia